Flera nya guld-fonder (inkl. en som ägs av brittiska Her Majesty’s Treasury) | Ska vi byta rekommendationen från Xetra Gold?

Fick precis feedback på att det har kommit flera nya börshandlade produkter för Guld. Här kommer en initial sammanställning:

Fond Kortnamn ISIN Avgift Fysisk backning Delivery Hemsida
Amundi Physical Gold ETC GLDA FR0013416716 0.15% Ja Nej Hemsida
Gold Bullion Securities ETC GG9B DE000A0LP781 0.40% Ja Ja Hemsida
Invesco Physical Gold ETC 8PSG IE00B579F325 0.16% Ja Nej Hemsida
The Royal Mint Physical Gold ETC Securities RM8U XS2115336336 0.22% Ja Ja Hemsida
WisdomTree Physical Gold ETC VZLD DE000A0N62G0 0.39% Ja Nej Hemsida
WisdomTree Physical Swiss Gold GZUR DE000A1DCTL3 0.15% Ja Ja Hemsida
Xetra-Gold ETC 4GLD DE000A0S9GB0 0.30% Ja Ja Hemsida
Xtrackers Physical Gold ETC (EUR) XAD5 DE000A1E0HR8 0.25% Ja Nej Hemsida

Måste säga att den som sticker ut för mig är den från The Royal Mint. Ägs av det Brittiska finansministeriet. Vad säger ni? Ska vi byta ut favoriten Xetra Gold till någon annan? Om ja, vilken och varför?

Uppdatering 210202

Tack @PerPortfolj för att du kontaktade Avanza som skrev följande om Xetra-Gold:

Det är alltså bara att tacka Avanza och ta emot så länge vi får Xetra-Gold gratis. :joy:

3 gillningar

Åh darn it, jag köpte just nu guld för första gången i Xetra Gold :poop:

1 gillning

Måste även tillägga att The Royal Mint har gett ut den bästa broschyren eller underlaget för att köpa en börshandlad guldfond någonsin. :slightly_smiling_face:

Samt en sjukt bra checklista:

Säkerhet

• Is the ETC 100% backed by physical gold? 
  • Are there mechanisms in place to avoid physical gold being substituted for cash or securities
    within the product?
  • Is the physical gold London ‘Good Delivery’ standard and verifiable against the ‘Good Delivery’
    database?
  • Is the gold stored in a vault that is highly secure and trusted?
  • Does the custodian segregate your gold from other assets they hold?
  • There should be no counter-party risk from the issuer, custodian or any other participant.
  • Vault location – secure and located away from areas of high risk of terrorism, conflict or military attack

Transparens

• Are bullion holdings and identifiers published and updated daily?
  • Is it clear who is the issuer, trustee, custodian and liquidity providers?
  • Are there any potential conflicts of interests or are counter-parties independent of each other?
  • Are the fees easy to find and is it clear what their impact on the NAV is?
  • Is the issuer’s account audited by an assayer who is LBMA approved?
  • Does the audit process include a semi-annual vault inspection that compares the actual gold holdings to the records? 

Effektivitet

• Is the ETC supported by a liquidity network of experienced APs and market makers?
  • Is there competition for business to help arbitrage and premiums in the market and ensure the price of the ETC consistently tracks the price of gold?
  • Are there multiple trading counter-parties to help lessen operational risk in the event of failure of an individual liquidity provider to participate in the market?

Kvalitet

• Does the ETC hold only LBMA ‘Good Delivery’ bars?
  • Is the physical gold held with member firms of LBMA and LPMCL?
  • Is the physical gold held by a custodian in vaults that meet required standards for security and size?

Erfarenhet

• Do the issuer and counter-parties supporting the ETC have strong, proven track records?
  • Do the issuer and counter-parties supporting the ETC have strong understanding of the mechanics of the gold market?
  • Do the counter-parties and service providers like custodians, trustees and registrars and liquidity
    providers have a proven track record in gold and be independent of each other?

Mycket bra Jan Bolmeson. Köpa du hos the roayal mint i gbp eller usd?

Sälja royal mint silver också??

Haha, det var vi fler som gjorde idag. :joy: Det skiljer 8 baspunkter, så det är ju ingen katastrof.

1 gillning

Vad är kopplingen till brittiska kungahuset? Hur fungerar det rent tekniskt? Jag kan inte tänka mig att de är inblandade på någon nivå alls förutom till namnet eller?

Från Wikipedia:

The Royal Mint is a government-owned mint that produces coins for the United Kingdom. Operating under the legal name The Royal Mint Limited , the mint is a limited company that is wholly owned by Her Majesty’s Treasury and is under an exclusive contract to supply all the nation’s coinage.

Royal Mint - Wikipedia

Her Majesty’s Treasury är Storbritaniens finansministerium.

3 gillningar

Sorry, min felöversättning. Korrigera till Brittiska finansministeriet nu. Tack! :pray:

Så man kan ha guld i Gringotts Wizarding Bank (från Harry Potter)!

Jag gissar att man vill ha möjlighet till delivery i sin ETF så GZUR och om man vill RM8U? 100% RM8U?

1 gillning

Varför skulle man betala 47% högre avgift för en identisk produkt? :upside_down_face: Håller mig till GZUR.

3 gillningar

Hur är synen på GBSE WisdomTree Physical Gold EUR Daily Hedged?

Avgiften är 0,5% men iom att den har ett lägre styckpris är den lättare för många att månadsspara och det kan man ju göra courtagefritt på Nordnet.

Kan det vara ett bra alternativ för småsparare att köpa lite guld varje månad för lite högre avgift än att spara ihop och köpa i klump? Eller kanske kostar det mer än det smakar.

Är det en bra sak att den är valutahedgad?

… och så har vi utslagsfrågan; Går för vår käre bloggägare att uttala? Det hör ju till vanligheten att Xetra uttalas Extra i vart och vartannat avsnitt… :rofl: :upside_down_face: :wink:

2 gillningar

Hahahaha! :joy::joy::joy:

Ingen kommentar.

1 gillning

Kan någon förklara för mig varför vi inte bara köper det billigaste? Varför är Xetra Gold favorit över WisdomTree Physical Swiss Gold? Och varför pratar vi inte om Amundi ETC?

Avgift är kung, men varför inte när det gäller guld?

2 gillningar

Jag använder bara en guld etf (xetra) så kommer nog byta till GZUR pga låg avgift och att den har delivery. Vet att rikatillsammans portföljen har två eft:er. Blir det GZUR och GLDA i rikatillsammansportföljen?

Trevligt att det blev en tråd av kommentaren till avsnittet!

Jag tror man får tänka till på vad som är viktigt för en själv vid val av guld ETF, dvs vilket/vilka problem guld ETF:en ska lösa i ens sparande. Utan att gå in i detalj på vilket problem jag vill att mina guldinvesteringar ska lösa så kan jag berätta hur jag har valt att lägga upp det i en av mina portföljer.

Jag har en ganska stor andel guld i en av portföljerna, därför har jag valt att dela upp guldet i två ETF:er för att diversifiera min guldexponering. Några exempel på saker som värderat när jag valt ETF:er är:

• Fysiskt uppbackat
  • Avgift
  • Likviditet
  • Geografisk diversifiering (Land, bank, etc.)

Jag har inte lagt någon vikt vid faktorer så som hemleverans eller dylikt. För mig landade det på dessa:

Fond Kortnamn ISIN Avgift Fysisk backning Land Bank
Amundi Physical Gold ETC GLDA FR0013416716 0.15% Ja England HSBC
WisdomTree Physical Swiss Gold GZUR DE000A0LP781 0.15% Ja Schweiz JP Morgan

Invesco var väldigt nära att komma med också kan tilläggas, valde endast bort den för att jag upplevde att de andra passade bättre ihop. Invesco har större förvaltat kapital och kan vara något likvidare, men jag upplever inte likviditeten som ett problem de i ETF:erna ovan. Skulle jag byta ut en för att kunna plocka in Invesco så skulle det vara Amundis.

Övrig info som jag inte har lagt särskild vikt vid men som kanske kan vara intressant för andra är att Amundis ETF uppfyller kraven för London Bullion Market Association’s Responsible Sourcing Program som motverkar pengatvätt, finansering av terrorism och brott mot mänskliga rättigheter i samband med guldutvinning. Tänker att det kan vara ett plus! En annan ETF som också uppfyller dessa krav är Royal Mint Physical Gold, som för övrigt förvarar sitt guld i ett “nuclear-bomb-proof vault in South Wales” (Coolt).

Så till din fråga…

Ja det tycker jag. Personligen så ser jag inget extra värde 4GLD bidrar med som motiverar en dubbelt så hög avgift. Sen tror jag många upplever det som förvirrande med 4GLD då avgiften är “semi-dold” i deras FAQ och syns inte på Avanza.

Byt till något mer investerarvänligt och billigare. Ex. likt förslaget ovan.

(Vill som vanligt bjuda in all kritik och har någon bättre koll på detta än mig så skjut håll på allt! Jag lär mig gärna något nytt!)

3 gillningar

Hur påverkas det av Brexit?
Alltså att guldreserven är utanför EU.
Går det fortfarande att få leverans?
Utan en massa avgifter?
Men det kanske är likadant med WT Swiss?

Mmm, inte säker på att jag vill byta på direkten.

Bra frågeställningar! Jag har faktiskt ingen aning! Lite osäker på om någon har det. Känner någon här sig säker på hur det kommer bli framöver så får ni jätte gärna dela med er! Jag har som sagt helt undvikt att prioritera hemleverans.

Om du mailar Amundi/WT/Invesco så får du jätte gärna dela med dig av svaret!

Det var mest retoriska frågor.

Inte ens crazy-hair Boris vet nog hur Brexit till slut landar och hur det skulle påverka guld leveranser till ett EU land och hur Mifid reglerna spelar in.

Min tanke är att guld ska vara det som säkrar när allt annat fallerar. Att då lägga guldet i U.K. känns inte som bra riskavvägning trots avgifter i nuläget.
När Brexit är passerat och reglerna är kända, då är det ett alternativ för mig.

Schweiz kan jag tänka mig, eftersom det i princip är synonymt med banking. De skulle inte överleva om banking klappade ihop med EU.

Men Tyskland känns absolut säkrast.

Så för mig blir den en mix av 4GLD och GZUR :slight_smile:

2 gillningar