Flytta Dansk pension till Sverige

Hej.

Hoppas kunna få lite råd om hur jag ska göra med mitt utländska pensionssparande. Jag har i ca 4 år jobbat i Danmark där jag har valet pensionsmodel §53A vilket innebär att jag redan skattat min pension och den kan tas ut skattefritt så fort jag slutar jobba i Danmark (eller går i pension). Anledningen varför den skattats redan va för att kunna få den speciella höginkomsttagarens platta skatt, behövde några tusenlappar mer för att nå gränsen när jag först började jobba i Danmark, sen lät jag det bara fortsätta.

Nu till själva problemet. Jag ska byta jobb och kommer börja jobba i Sverige i höst vilket innebär att jag kan välja att ta ut kapitalet och flytta till en KF med lägre avgifter, från ett skatteperspektiv blir det ingen skillnad då dessa redan inkluderas i min svenska deklaration som KF. Finns det några fördelar med att låta den vara kvar eller att klara fördelar med att flytta den? Värdet ligger på strax över 1m SEK om det spelar någon roll.

1 gillning

Fördelar

Lägre skatt i Sverige

Kapitalet samlat

Nackdelar

Mindre riskspridning mellan olika skattesystem

3 gillningar

Är det inte en hiskelig avgift som danska staten tar om du flyttar kapitalet? Hört något om det tidigare

Eftersom just denna typen av pension inkomst beskattas redan innan det går in till pensions kontot så är det i princip som vanligt sparande (netto sparande). Förutom att man inte kan ta ut dom om man fortfarande jobbar i Danmark eftersom dom är öronmärkta till pension.

1 gillning