Flytta från passiv till mellanhink?

Idag har jag endast en ett buffertkonto (bankkonto) och en passiv hink med endast aktiefonder för mitt pensionssparande.Jag är nu sugen på att lägga till en mellanhink. Hur gör jag detta mest fördelaktigt? Mitt sparande är nu snedfördelat med den största andelen i den passiva hinken.Hur gör jag för att fylla på mellanhinken? Ska jag stanna av med mitt sparande i den passiva och lägga allt kontinuerligt sparande i mellanhinken tills den är full istället? Eller flytta 20-30% av kapitalet från den passiva till till mellanhinken och spara parallellt i hink 1, 2 och 3?

Det gör du som du vill. Men låt mig slå ett slag för att flytta pengarna nu direkt.

Poängen med hinkarna är att du får en riskprofil som passar dig och ditt liv. Det är storleken på hinkarna som avgör hur mycket risk du tar. Så det du säger nu är att du tycker du har för hög riskprofil och vill kanske ha ett sparande på medellång sikt i mellanriskhinken. Du har också bestämt dig för vad som känns bra för dig. Varför ska du fortsätta att ha en för hög risk under tiden som du sparar ihop till mellanriskhinken?

Själv ändrar jag i ett svep. Då får jag rätt risk direkt och jag kan sluta tänka på omfördelningen. Pang, bom, klart.