Håller med.
Rekommendationen om att (inte) flytta sparkapital borde ju inte “leva själv”, den finns hand-i-hand med rekommendation om globala billiga indexfonder.
Alla banker har ju billiga fonder, så om jag har de fonderna hos Avanza eller min bank, spelar ingen större ekonomisk roll. Men om jag får 0.2% billigare bolån hos min bank.
Varför skall jag då INTE ha mina DNB Global Indeks fondpengar hos min bank?
Självklart helt rätt, men hur ofta rekommenderar man att flytta/inte flytta sparande UTAN att nämna breda billiga globala indexfonder? En sällan YouTube short eller Instagram reel? Kräver inte många sekunder att precisera denna överkurs om att flytta sparande spelar bara roll om du gjort “basic privatekonomi” först.
Är det inte mer regel att det finns billiga globala indexfonder hos alla banker och undantag att det inte gör det?
Enligt Bästa fonderna 2026 att spara och investera i - Nr 3 av janbolmeson
Är det SPP och HSB bospar som inte erbjuder fonder under 0.3% avgift.
Utan att leta reda på siffrorna måste väl en stor, stor majoritet ha tillgång till en fond under 0.25% hos sin bank?
Flera banker erbjuder billigare bolånränta om man har ett automatiskt månadsparande i fonder. LF och SEB till exempel. Så inte nödvändigtvis befintligt sparande på några tiotusenlappar, men nysparande på 1000kr/mnd.