Flytta över barnens fonder från Danske Bank till Lysa?

Hej, har sparat 500 kr/månaden i varsin fond till mina barn (12 och 10 år) i Danske Bank i flera år.
Har nu kollat upp att jag betalar 1,63 för Danske Invest Allocation Horisont SA som de har. Det är ju alldeles för mycket har jag förstått nu när jag äntligen har börjat läsa på lite…

Frågan är hur gör jag för att flytta deras pengar till ex Lysa? Det handlar om ca 70000 kr var som de har fått ihop.

Ska jag välja Lysa (90/10), Globala barnportföljen, Länsförsäkringar Global Indexnära eller något annat?

Eller ska jag dela upp deras månadssparande på flera olika.

Minst 10 år ska pengarna låsas iaf.

Tacksam för råd då jag axlar detta beslut själv :slight_smile:

Med vänlig hälsning Heléne

Sparmässigt är Lysa det enkla alternativet. Fördelningen 90/10 är rimlig. Ett litet problem kan vara att de enbart erbjuder ISK, och då måste den/de stå i ditt namn och man kan inte sätta upp förmånstagare som i en KF. Om du har andra arvingar eller sambo/make/maka behöver man eventuellt styra upp med testamente om man tycker det är viktigt att pengarna hamnar hos barnen vid ev. dödsfall.

Alternativ kan man öppna KF på Avanza eller Nordnet och investera enligt någon av modellportföljerna eller efter eget tycke och smak. Globala barnportföljen är ett bra alternativ. Vill man bara ha en fond är LF global indexnära ett bra alternativ.

Det finns också en rekommendation om att man ska spara på samma konto för alla barnen, så att inte någon får en summa och nästa i tur gynnas av extrem uppgång/missgynnas av extrem nedgång sista året. Det borde finnas mer om det i någon annan tråd i forumet.

2 gillningar

Det finns LF Global indexnära att välja hos Danske Bank. Det är smidigast bara byta till det.

3 gillningar

Tack Mats för din input, nu ska jag bara göra slag i saken :wink:

Trevlig helg!

Tack för input, det lät ju väldigt smidigt. Hade jag inte ens tänkt på. Ska kolla på det också.

Trevlig helg!

1 gillning

Hoppas bara du har Isk som är gratis! Annars om du har det på Danske bank KF brukar det kosta års avg :+1:.

Ska kolla med banken. Tack för bra tips!

Är det något man kollar med banken? Det fixar man smidigt hemifrån? Det är inget man pratar med bankrångivare. Finns ingen anlädning diskutera sådant med banken. Det kan man sköta smidigt själv från soffan :+1:

Var uppmärksam med samtal med banken. De är försäljare som vill bankens bästa, inte rådgivare som vill ditt bästa.

Har vänner som jobbar på bank, de säger att de ofta skäms för hur de tvingas prokla på kunder olika avtal och erbjudanden.

Ok, då hoppas jag att jag fixar bytet på egen hand…Har aldrig bytt fond ever i mitt liv. Jag önskar mig själv lycka till :slight_smile:

Tack för kloka kommentarer, guld värt för mig!

Med vänlig hälsning Helene

Jag har nog varit en av dem då jag har en fond som min bankman på Danske Bank sålde in som har en avgift på 1,43. Nu ska jag flytta mitt månadssparande till Lysa tänkte jag.

Tack för kloka ord!

1 gillning

Trist, då man ofta går i god tro om att man får det bästa banken har att erbjuda.

Det låter som ett jättebra beslut, bra gjort! :slight_smile:

1 gillning