Jag har ett sparande i Nordea Futura som mina föräldrar sparat åt mig sedan jag var liten. Jag har även sparat en del där själv och har nu drygt 100 000 kronor Såvitt jag förstått ger fonden dock inte särskilt bra avkastning jämfört med nybörjarportföljen, är dyrare och är det är inget ISK-konto. Borde jag sälja mina andelar i Nordea Futura och istället investera dem i nybörjarportföljen? För mig verkar det vara självklart att flytta pengarna då jag planerar att börja spara långsiktigt (jag är 28 år gammal) och inte kommer att ha några problem att betala skatt på den kapitalvinst jag gjort. Men det kanske är något jag förbisett? Jag har stabil inkomst, över medellön och planerar att köpa en bostad först om ett par år.
Jag kan utan problem spara 5000/mån, antagligen mer (uppemot 8000). Jag precis börjar spara i nybörjarportföljen så är lite oklar med exakt siffra. För kontantinsats räknar jag med att behöva lägga mellan 300 - 400 000. Jag kommer dock med största sannolikhet att köpa tillsammans med min nuvarande sambo som också jobbar och har pengar sparade. Vi har inte heller några barn, kan tilläggas.
Ja, det är just det jag också tänker. Så du ser inga risker med att flytta pengarna från Nordea Future till nybörjarportföljen så länge jag planerar att spara i minst 10 år?
Jag är i princip helt grön på det här området, så mest därför jag frågar och försöker lära mig vilka fördelar och nackdelar som finns med olika sparande.