Hej,
Jag har äntligen tagit tag i min tjänstepension och planerar att flytta kapitalet till en globalfond i enlighet med rekommendationer i forumet.
Min fundering är om det finns någon fördel att fördela pengarna på två olika aktörer - t.ex. Avanza och Nordnet - eller om det är bättre att välja en.
/Elisabet
Det finns en liten risk att en av aktörerna har problem, t ex datastrul eller finansiella problem just när du tänkt ta ut pengarna. Då kan det vara bra att ha dina fonder fördelade på två olika aktörer. Om du har en rejäl buffert på bankkonto borde du klara dig även om du tillfälligt inte åt kommer dina fonder.
Det finns också en minimal risk att företaget förskingrar dina pengar, men den risken tycker jag är så liten att man inte behöver ta hänsyn till den.
Hej Elisabeth, välkommen till forumet!
Det räcker gott och väl att använda 1 aktör.
Jag hade samma funderingar för mindre än ett år sedan. Läste lite olika jämförelser mellan sajterna men dom är ganska likvärdiga. Är nog mest tycke och smak som avgör. Jag valde Avanza för hela tjänstepensionen.
Privat har jag både Nordnet och Avanza. Men egentligen skulle det räcka med en av dom.
Fördelen att ha det samlat till en av parterna är ju att man får upp sitt totala sparande vilket kan innebära vissa fördelar i andra sammanhang, t.ex. bättre villkor på bolån. Har för mig att iaf Nordnet har något sådant.