Folk som Daytradar

Läst runt lite om daytrading mest för skojjs skull men något jag inte köper är beloppet som folk anser behövs…

 

Det påstås att 250-500k räcker men detta verkar ju helt orimligt. Eller är det just att det är så lite som gör att det funkar (alltså att man handlar massor småposter som inte påverkar kursen)?

 

i % räknat blir ju avkastningen enorm om det dom säger stämmer. Argumentet är att man inte ska se det som 250k i investerat kapital utan som att du varje dag har 250k att handla för och att man inte ska tänka i termer om % på 250k…

 

 

Räcker till vad? Att leva på heltid? Det låter i så fall helt orimligt.

När man köper och säljer aktier så betalar man courtage till banken. Om man gör för små affärer så blir courtaget en stod andel av pengarna. Det kan kanske vara detta som de syftar på, att du måste ha en viss mängd att spela med för att det ska bli värt det rent procentuellt?

Ju större utgångspunkten i kr per dag är desto mer möjligheter naturligtvis. Att daytrade-a med alltför många positioner, på en enda dator, blir naturligtvis mer krångligt och stressigt. Det handlar snarare om ifall man satt upp mål/dag och/eller mål/månad; nöjer man sig med t. ex. 500kr-1k om dagen i intjänad avkastning? Om svaret på frågan är ja så behövs betydligt mindre pengar i startkapital än förslaget i OP. Utmaningen ligger också i det psykiska; kunde ha tjänat mer/förlorat mindre på placering qwe; att behöva utstå denna mentala karusell fem dagar i veckan till följd av egna bedömningar.