Fonder hos danskebank

Hej,

Har nu smugit runt på detta forum ett tag för att försöka komma igång med mitt sparande och tänkte nu att jag skulle ta hjälp av alla er kunniga personer. och jag hoppas att tråden hamnar rätt.

Jag har nyligen bytt bank danske bank, då jag fick en fördelaktigt ränta på mitt bolån, tyvärr så innebär detta också att jag är tvungen att vissa av mina placeringar i danske bank. Tidigare har jag haft Swedbank och har då haft ett sparande i ett par ganska dyra fonder och nu när bankbytet skett så tänkte jag att detta är ett bra tillfälle att se över mitt sparande.

Efter att ha läst och lyssnat på det senaste avsnittet om ombalansering 2021 så har jag några frågor. Jag har ett långsiktigt sparande (+10 år) där jag just nu sparar 1500 kr/månad och jag tänker då att en version av globala barn portföljen passar min sparhorisont. Men då Danske bank har ett begränsat utbud av fonder så undrar jag lite hur jag ska tänka när jag väljer ut mina ”basfonder”.
Hos danske bank kan jag välja LF global indexnära samt LF tillväxtmarknader. Men i förslaget från avsnittet så skulle man också ha globala småföretag och i Sverige. För globala småföretag så kan jag inte hitta någon bra ersättare, hur borde jag tänka här ska jag bara skita i småföretagen eller finns det någon annan fond som kan ersätta den i förslaget. Och när det gäller Sverigefonden så undrar jag om SPP Aktiefond Sverige A skulle kunna vara ett bra alternativ? även om den bara investerar i 1/3 av så många företag som PLUS allabolag Sverige.

1 gillning

Ja, kör på Länsförsäkringar-fonderna! De är billiga och bra! Om du bara har de två fonderna och vill följa hur världsmarknaderna är uppdelade så är “rätt” fördelning 88% i globalfonden och 12% i tillväxtmarknader. Det är inte petnoga men ligger du däromkring så kan du vara trygg i att du inte gjort något knäppt.

Verkar OK. Bättre än trötta OMXS30-fonder i alla fall. Men du kan skippa Sverigefonden helt annars. Anledningen till att den är med är för något som kallas “home bias”. Om det är något att ha eller ej tvistas det om så om du inte känner för det kan du renodla till enbart LF-fonderna.

1 gillning

Jag har precis förlängt mitt bolån, 1,17%, bundet 3 år, men Danske bank vägrade ge mig en lägre ränta än så. Hade bundet 1,09 ett år. Men när jag väl hade värdepapperna där så blev det LF Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och AMF Småbolag.

Då flyttade jag hela ISKkontot till Avanza för att visa att jag menar allvar :wink:

Vad innebär detta rent konkret? Måste du verkligen ha allt ditt sparande hos Danske Bank, eller är det bara en viss del (hur de nu ska kontrollera det)?

För min del fick jag ha 500K hos Danske Bank för att få 10 punkter bättre ränta jämfört med standarderbjudandet. Sen la jag dit 100K till under år. Men det hjälpte inte och då sa jag att då kan Avanza få tjäna kickbacken istället som de får för fonderna.

Ne inte allt. Ca 70% av mitt sparande har jag i lysa. Det enda jag behöver ha är de två ISK som jag tidigare hade i Swedbank. Men tycker att det hela är väldigt oklart, men tänker att så länge mitt bolån är bundet hos dk så följer jag vad de sa till mig.

1 gillning

Får man fråga vilket erbjudande du fick på bolånet?

1 gillning

Beroende på hur krångligt man orkar göra det så kan du väl ha ett Nordnet/Avanza/Savr konto brevid där du lägger lite Emerging markets och småbolag. På Danske bank sätter du bara de du hittar, d.v.s. LF global indexnära o.s.v.
Då borde du kunna komma ganska nära globala barnportföljen antar jag?

2 gillningar

1,11 % fick jag för 1/3av lånet bundet på 1 år och resterande 1,17 % i tre år. gjorde ingen superstor skillnad i totalkostnaden att göra så här, men det blir någon tusenlapp extra iaf.

1 gillning

Några punkter är ju bra iaf :wink: bra deal iaf. Har ju princip att endast välja samma löptid på alla mina lån. Om 3 år har jag kommit ned i belåningsgrad så jag hamnar runt 75% och om priserna går upp så kanske jag kan värdera upp så att det ligger under 70%. Mycket om och men.