Hej jag fyllde 18 för en månad sen och då upptäckte jag att jag har två fonder?
Hur kommer det sig? Har mina föräldrar köpt fonder i mitt namn? Förstår ingenting. Jag har inte varit medveten om detta överhuvudtaget. Eller står mitt namn med i deras fonder? Varför kan jag inte se vilka fonder jag är med i? Det står bara Fond och sen massa siffror som namn typ. Sen står det hur mycket pengar det finns i fonden typ… Jag är inte insatt i detta, borde jag vara orolig?? Borde jag ta ett snack med mina föräldrar?
Kolla vad fonderna heter och posta här så kan vi utreda och gå vidare därifrån.
Förmodligen har du bl a en dyr generationsfond som banken tillhandahåller. Sådana har varit (och är?) populära för att banken erbjuder dem till sina kunder. Generationsfonder brukar innehålla nån form av passiv globalfond och räntefond som ändras i allokering ju äldre du blir (mer räntor ju äldre du blir).