Fondförvaltare: "Jag skulle inte rekommendera min egen fond..." | Intervju med två brittiska professorer, #292

Citat såsom:

Jag har alla mina pengar i en indexfond

och

Jag skulle inte rekommendera min egen fond.

vore inte märkvärdiga om de inte kom från några av de 69 professionella aktiva förvaltare och analytiker i finansbranschen som de två professorerna Crawford Spence och Yuval Millo intervjuade.

I veckans avsnitt pratar vi med dessa två brittiska professorer om deras studie som väckt en hel del uppmärksamhet. Mest uppmärksamhet har den väckt eftersom många av dessa personer de intervjuade var så ärliga kring sina tankar om allt från finansbranschen, aktiv vs passiv-debatten och sitt förhållande till sitt jobb. Särskilt intressant var det kring indexfonder och aktriv-vs-passiv-diskussionen, eftersom det inte var något som forskarna ens frågade om i början.

Om man ska vara lite tuff, så kan man säga att studien egentligen bara visar att människorna i finansbranschen är som vi alla andra människor. Vi är lite normalstörda, vi fattar lite konstiga beslut och vi lägger vikt vid saker som är viktiga för “människa” men kanske inte så mycket för det som vi ska göra och vi rationaliserar saker för att få dem att passa vår världsbild.

Tiillsammans med professorerna går vi igenom de olika argumenten som förs fram av den aktiva delen av finansbranschen om deras värdeskapande, bl.a.:

• hållbarhet (sågas totalt av professorerna)
  • price discovery (relevant, men hur mycket ska vi då betala för denna tjänst?)
  • vänta tills björnmarknaden kommer (sågas, eftersom aktiva förvaltare är lika kassa då)

Vi pratar även om hur vi människor gärna skapar historier och lägger väldigt mycket vikt vid saker såsom t.ex.:

• Jag var och drack te med Tim Coook
  • Jag har varit i Missourideltat och räknat transportskepp
  • Jag slogs med tigrar i Brasilien (jag vet att det inte finns tigrar i Brasilien, men ändå)

och hur det skapas relationer mellan analytiker och företagen som de följer. Analytikerna känner varandra, man känner företagsledningen och vice versa. Det skapar relationer som sedan gör det t.ex. svårt att sticka ut. Trots att sticka ut är vägen till framgång inom den aktiva delen av finansbranschen så vågar man inte göra det eftersom det innebär bl.a. en social (karriär)risk.

På samma sätt behåller man gärna medarbetare som underpresterar eftersom “personen har ju barn och familj i skolåldern, det är inte schysst att säga upp hen”. Ett annat exempel på en förvaltare som följde uppköpskandidater gillade inte att den andra parten inte hade en Rolex-klocka, utan bara någon plastig sak, så då var ju inte den personen seriös att lita på. Den var inte som en själv. Naturligt om vi tänker på det utifrån ett socialt perspektiv, väldigt konstigt om vi tänker på det att den personen ska förvalta våra pensionspengar.

En av de stora poängerna - förutom bekräftelse på mycket av det vi pratar om på RikaTillsammans - som jag tog med mig var deras tes om att:

Man bör se även finansmarknaderna som en social konstruktion skapad av oss människor.

Det vill säga att den är inte befolkad av proffs att se upp till. De är också människor med allt vad det innebär. Sedan borde vi ha en diskussion om t.ex. avgifter så de bekräftade min tes från avsnitt 277 att de flesta i finansbranschen tjänar inte pengar på sin prestation, de tjänar pengar på avgifter som dras från andras pengar som är skapade med prestation. Det är inte helt olikt en skatt, men det är en skatt som inte går till det gemensamma utan tillan någons privata fickor.

Det fanns ju till och med personer i studien som visade på ett hat mot sitt eget arbete, vilket på sätt och vis är spännande. De pratade även om det gyllene fängelset där människor vill bygga sig ett “fuck-you”-kapital, men när det kommer så klarar de ändå inte att kliva av spelet. Återigen mänskligt.

Ja, det går att säga väldigt mycket om det här avsnittet som jag hoppas att du kommer att uppskatta. Intervjun är följdaktligen på engelska, men på bloggen nedan finns en svensk transkribering som vi lagt rätt mycket tid på att göra förståelig. Även på youtube-finns det en översättning som är okej (du får gärna förbättra om du känner för det).

Ser med stor spänning fram emot era kommentarer!

Hälsningar,
Jan och Caroline

Några höjdpunkter från avsnittet

Nedan följer vår sociala medier sammanfattning av avsnittet:

Titta, läs eller lyssna på avsnittet

Intervjun med professor Spence och professor Millo finns transkriberad på hemsidan för dig som inte vill lyssna på intervjun som poddavsnitt eller titta på videon.

Du som gillar att titta på Youtube har hela videon överst på sidan. Poddavsnittet finns där poddar finns, men du kan lyssna i webbläsaren via följande länk:

Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon, med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.

Relaterade länkar till avsnittet

Nedan följer de relaterade länkarna till avsnittet:

Jag ser fram emot era kommentarer, funderingar och tankar. :slight_smile:

Hälsningar,
Jan

PS. Tack bl.a. @Melwa och @JFB för era frågor som vi tog med till professorerna. :slight_smile:

13 gillningar

Samling spännande citat från intervjun

Nedan följer några av mina favoritcitat från intervjun

Det finns mycket starka bevis som pekar i riktningen att vi inte bör ge våra pengar till dyra fondförvaltare.

Högskolor och finansbranschen skapar fortfarande den här illusionen och fantasierna om att det är möjligt att slå marknaden.

Småsparare spenderar mycket tid på att inte tjäna några pengar i allmänhet under den här illusionen att det är möjligt att slå marknaden. De tror verkligen att det är möjligt.

Det går djupare än bara den individuella människan. […] Många förkastar t.ex. den effektiva marknadshypotesen för att den tar dem ur bilden. Det finns ingenstans där du får vara en stjärna eller en hjälte, eller där du får berätta dina historier “Det var så här jag gjorde, det var så här jag slog marknaden”.

I mångt och mycket är det samma sociala drivkraft som med lotteri. Du vet att din chans är mycket låg, men du säger: “Varför inte just jag?”, “Kanske denna veckan är det min tur?”, “Jag provar lägga lite pengar där”. Så det finns lite magi, en attraktionskraft för en berättelse där du gör något.

Ja, 80 % av oss slår inte index, men jag är en av de 20 % som gör det. Frågan är; var är de där 80 %?

Jag blev förvånad över att se dessa siffror från SPIVA, Morningstar som visar hur många aktiva fondförvaltare som underpresterar marknaden, de slår inte index, och ändå får så mycket pengar.

Det är intressant att se hur stor bristen på tro de aktiva förvaltarna har i sin egen domän och verksamhetsområde. Jag menar vi har haft folk som har vänt sig till oss säger:

Jag arbetar med aktiv förvaltning, men jag investerar alla mina egna pengar i indexfonder.

eller

Jag skulle inte investera i min egen fond.

Det är ganska häpnadsväckande erkännanden.

När vi frågade dem; “Men varför gör du det då om du inte tror på det?” så svarar de: “Det är bra betalt”, “Det är intressant” eller “Det är stimulerande att göra det här… och jag får betalt för det”

Vi ser mycket dissonans bland dem som vi pratade med. De både tror och inte tror att det går att slå marknaden. De vet att de borde investera i indexfonder, men de har fortfarande en tro om att det går att skapa alfa (=överavkastning) så de har dessa saker och försöker motivera dem för sig själva.

Hur många andra områden betalar så bra som finansbranschen även när du underpresterar? De får ju sina pengar från avgifter snarare än prestation i allmänhet. De flesta andra områden i samhället
är prestationsrelaterade till viss del.

De säger, men titta vi introducerar nya idéer och sörjer för “price discovery”. Nej, ni introducerar brus. […] Kvaliteten på price discovery har dessutom gått ner över tid.

Om vi sätter alla våra förhoppningar och drömmar i fondförvaltare för att rädda planeten, då kommer vi att hamna i ett Mad Max-scenario mycket snabbare än vi tidigare trott. Det är inte finansbranschens uppgift. Det är en uppgift för politiker och andra beslutsfattare.

Att tro att en aktiv fondförvaltare skulle få BP eller t.ex. Shell ändra uppfattning och bli grönare, är kanske inte att lida av vanföreställningar, men låt oss säga, lite optimistisk.

Och även de killar som gör det lyckas slå marknaden, vi vet inte om det beror på att de är skickliga
eller för att de har tur. Jag menar, de är bra i 10-15 år. Och då inser vi att de har tagit
några enorma risker som lönade sig, och sedan går det söderut för dem vid ett tillfälle. Väldigt få människor har fullständiga karriärer i detta utrymme.

Du måste verkligen ta samhällsteori och samhällsvetenskap att förstå finansmarknaderna. De kan inte förstås bara från ett ekonomiskt perspektiv. Det tar dig till ett väldigt konstigt intellektuellt ställe. […] Om man förstår marknadens sociala struktur så lär man få ett bättre resultat.

Jag tror att uppgifterna visar bland småsparare slår praktiskt taget ingen marknaden. Bland institutionella investerare är det några som gör det, det är bara att de är få över tid. Men de är supersmarta och hamnar nära sina jämförelseindex. Många gånger på grund av att avgifterna äter upp överavkastningen snarare än att de fattar dåliga beslut. Så är det inte bland småsparare, där pågår helt galna saker. Så om dessa supersmarta killar och tjejer som vi pratar med ett institutionellt utrymme kan inte slå marknaden, då kan ingen annan egentligen.

5 gillningar

Jag tycker inte att det är ett dugg häpnadsväckande. De har ett jobb att förvalta en viss typ av fond, det innebär inte att man måste anse att den fonden är den bästa att lägga egna pengar i.

De institutionella förvaltarna är låsta av diverse saker och har ett stort kapital man inte kan flytta hur som helst. Småspararna har helt fria tyglar och detta kan vida överträffa att man har högre avgifter. Allt handlar heller inte om smarthet om vi pratar intelligens. Det kan ha med hängivenhet, intresse och omdöme att göra också. Hur roligt kan det vara att förvalta något institutionellt? Jag har svårt att tro att många ser detta som en hobby, medan man kan se det så med det privata sparandet och därmed uppnå fördelar där. Men har man inte tron på något så lär man inte lyckas vare sig som institutionell förvaltare eller privat förvaltare och då kan man ju lika gärna köra med indexfonder privat.

1 gillning

Dags för nytt intro tycker jag. Bort med Jag heter Jan Bolmeson och det här är min fru… och in med ”Vi heter Jan Bolmeson och Caroline Bolmeson…” :muscle::grinning:

26 gillningar

Åh! Måste kolla/lyssna ikväll! :blush:

1 gillning

Fantastiskt avsnitt! Satt precis som Jan och smålog när professorerna levererade sina oneliners gång efter annan. Riktigt bra intervju och skönt som ni konstaterade i början att de inte talade så mycket akademisk engelska, det var lätt att hänga med… :smiley: :clap:

8 gillningar

Tack! Jag kände det också, redan efter bara ett par minuter, så bara satt jag där och nickade och kände att min mätare för confirmation bias gick i taket. :grin:

Yes, vi har ett i podden, dags att köra in det på Youtube också. Tack för påminnelsen.

Yuval har ju jobbat med hedgefonder där mandatet är helt fritt. Vi pratar alltså inte människor som är tvingade att förvalta en Rysslandsfond och därmed är ursäktade med att inte vilja ha sina pengar i Ryssland…

Lyssna gärna på de sista 10 minuterna där vi kommer in på småsparare och en syn jag delar. Den absoluta majoriteten av småsparare förlorar pengar i marknaden. Vi är inne på diskussionen kring illussion direkt i början av avsnittet också.

10 gillningar

Det är omöjligt smälta in fakta när man själv tillhör elliten och bland de få % stor vinnare :person_tipping_hand: . Stoltheten och utmärkt självförtroende dödar man inte med den här avsnittet . Det får du glömma @janbolmeson :wink::+1::joy:

1 gillning

Förlorar pengar jämfört med index antar jag?

1 gillning

Får vi en inblick i hur de investerar? Global index, Home bias, räntefonder?

1 gillning

Sa du just “social konstrukt” @janbolmeson? :hear_no_evil:

Jag får nog sova nu och spara resten till imorgon. :sweat_smile:

2 gillningar

Jo men uttalandena han och du gjorde omfattade väl inte bara förvaltare av hedgefonder? Hedgefonder har mycket hög risk dessutom, jag kan mycket väl förstå att man som förvaltare av en hedgefond av många olika skäl väljer att lägga sitt eget kapital i en annan fond. Jag ser inte det konstiga alls i detta.

Nu säger du något annat. Jag håller med om att absoluta majoriteten (betyder rent matematiskt “mer än hälften av”) inte lyckas speciellt bra med egen förvaltning. Men det du sa var något helt annat.

Jag tror att uppgifterna visar bland småsparare slår praktiskt taget ingen marknaden.

Så är det inte bland småsparare, där pågår helt galna saker. Så om dessa supersmarta killar och tjejer som vi pratar med ett institutionellt utrymme kan inte slå marknaden, då kan ingen annan egentligen.

Du överdriver helt enkelt å det grövsta och så försvarar du detta senare med något mycket mer nyanserat. Så varför inte hålla dig till mer nyanserade uttalanden från början? I så fall kommer jag nog inte finna anledning att bemöta det du skriver. Det är överdrifter jag bemöter från dig i de flesta fall.

Väldigt bra, intressant (och sorgligt när man tänker på hur många pensionsmiljoner som gått förlorade under åren)

5 gillningar

Det var bra med en avsnitt på engelska. Har delat med mina icke-svenska vänner…
(hade varit bra om de andra 2 viktigaste avsnitten också kunde gå att kolla på engelska :wink: )

Är det matematisk möjligt att 97% alla förare i Sverige är bättre än median - nej, men de kan vara bättre än genomsnittet.

På samma sätt är det verkligen så att median fondförvaltare samt privatinvesterare är långt sämre än mellanvärde alltså Indexet?

Hur ser distributionskurva för avkastning över längre tidshorisont ut i så fall? Det innebär att det är några få som ta hem gigantiska vinster på högre sidan av kurvan?

Eller hur tänker jag fel?

Mellanvärde vet jag inte vad det är. Men de flesta privatinvesterare (efter avgifter/kostnader såsom courtage) underpresterar kapitalviktat genomsnitt (marknadsviktat index). Tror det är över 90% som underpresterar eller nåt sånt.

Fonder relativt relevant index för fonden (t.ex. geografiska begränsningar) är det efter avgifter mindre än 1% som överpresterar relevant index.

2 gillningar

Bra och underhållande avsnitt. Det är alltid härligt att höra lite skotskklingande engelska och det jag tar med mig (för att använda den poddfrasen) är framförallt hur alla människor i alla branscher även agerar i en social kontext. Man kliar inte bara varandras ryggar utan man hänger på samma läktare när barnen ägnar sig åt idrott och vid samma grill på den där sommarfesten. Att vi är sociala djur som är rädda att uteslutas ur flocken är ju känt sedan gammalt, men att incitamenten att klösa sig fast i den grupp man tillhör ökar med tillgångarna är delar av min slutsats.

Tjoho, Stockholmsbörsens breda index är upp 0,4% idag. :partying_face:

7 gillningar

Det gäller inte hedgefonder. De har också fria tyglar och de underpresterar som grupp kraftigt ändå.

Det kan ju i teorin. Men nu finns det ju mycket data att de facto så överträffar inte småsparare. Utan de underpresterar kraftigt. Då spelar det ju ingen roll vilka potentiella teoretiska fördelar som kan finnas om resultatet av att ha dessa fördelar inte finns. Resultatet är tydligt, småsparare underpresterar.

2 gillningar

Medelvärde menade jag…

Är det effektivt så att all överprestation (α) äts upp av fondavgift och liknande?

Om man ska vara strikt så indexfonder också har negativ α pga avgifterna.

Är inte Alpha att fonden överpresterar mot index, eller har jag helt missförstått Alpha?
Indexfonder överpresterar väl inte sitt index, hela saken med en indexfond är väl att denna fonden ska följa ett index därav har den inget alpha värde?

Korrekt. Dock fortfarande högre än vad folk och fondförvaltare huvudsakligen lyckas leverera över tid.

Delvis och en mängd andra faktorer.

1 gillning