Citat såsom:
Jag har alla mina pengar i en indexfond
och
Jag skulle inte rekommendera min egen fond.
vore inte märkvärdiga om de inte kom från några av de 69 professionella aktiva förvaltare och analytiker i finansbranschen som de två professorerna Crawford Spence och Yuval Millo intervjuade.
I veckans avsnitt pratar vi med dessa två brittiska professorer om deras studie som väckt en hel del uppmärksamhet. Mest uppmärksamhet har den väckt eftersom många av dessa personer de intervjuade var så ärliga kring sina tankar om allt från finansbranschen, aktiv vs passiv-debatten och sitt förhållande till sitt jobb. Särskilt intressant var det kring indexfonder och aktriv-vs-passiv-diskussionen, eftersom det inte var något som forskarna ens frågade om i början.
Om man ska vara lite tuff, så kan man säga att studien egentligen bara visar att människorna i finansbranschen är som vi alla andra människor. Vi är lite normalstörda, vi fattar lite konstiga beslut och vi lägger vikt vid saker som är viktiga för “människa” men kanske inte så mycket för det som vi ska göra och vi rationaliserar saker för att få dem att passa vår världsbild.
Tiillsammans med professorerna går vi igenom de olika argumenten som förs fram av den aktiva delen av finansbranschen om deras värdeskapande, bl.a.:
- hållbarhet (sågas totalt av professorerna)
- price discovery (relevant, men hur mycket ska vi då betala för denna tjänst?)
- vänta tills björnmarknaden kommer (sågas, eftersom aktiva förvaltare är lika kassa då)
Vi pratar även om hur vi människor gärna skapar historier och lägger väldigt mycket vikt vid saker såsom t.ex.:
- Jag var och drack te med Tim Coook
- Jag har varit i Missourideltat och räknat transportskepp
- Jag slogs med tigrar i Brasilien (jag vet att det inte finns tigrar i Brasilien, men ändå)
och hur det skapas relationer mellan analytiker och företagen som de följer. Analytikerna känner varandra, man känner företagsledningen och vice versa. Det skapar relationer som sedan gör det t.ex. svårt att sticka ut. Trots att sticka ut är vägen till framgång inom den aktiva delen av finansbranschen så vågar man inte göra det eftersom det innebär bl.a. en social (karriär)risk.
På samma sätt behåller man gärna medarbetare som underpresterar eftersom “personen har ju barn och familj i skolåldern, det är inte schysst att säga upp hen”. Ett annat exempel på en förvaltare som följde uppköpskandidater gillade inte att den andra parten inte hade en Rolex-klocka, utan bara någon plastig sak, så då var ju inte den personen seriös att lita på. Den var inte som en själv. Naturligt om vi tänker på det utifrån ett socialt perspektiv, väldigt konstigt om vi tänker på det att den personen ska förvalta våra pensionspengar.
En av de stora poängerna - förutom bekräftelse på mycket av det vi pratar om på RikaTillsammans - som jag tog med mig var deras tes om att:
Man bör se även finansmarknaderna som en social konstruktion skapad av oss människor.
Det vill säga att den är inte befolkad av proffs att se upp till. De är också människor med allt vad det innebär. Sedan borde vi ha en diskussion om t.ex. avgifter så de bekräftade min tes från avsnitt 277 att de flesta i finansbranschen tjänar inte pengar på sin prestation, de tjänar pengar på avgifter som dras från andras pengar som är skapade med prestation. Det är inte helt olikt en skatt, men det är en skatt som inte går till det gemensamma utan tillan någons privata fickor.
Det fanns ju till och med personer i studien som visade på ett hat mot sitt eget arbete, vilket på sätt och vis är spännande. De pratade även om det gyllene fängelset där människor vill bygga sig ett “fuck-you”-kapital, men när det kommer så klarar de ändå inte att kliva av spelet. Återigen mänskligt.
Ja, det går att säga väldigt mycket om det här avsnittet som jag hoppas att du kommer att uppskatta. Intervjun är följdaktligen på engelska, men på bloggen nedan finns en svensk transkribering som vi lagt rätt mycket tid på att göra förståelig. Även på youtube-finns det en översättning som är okej (du får gärna förbättra om du känner för det).
Ser med stor spänning fram emot era kommentarer!
Hälsningar,
Jan och Caroline
Några höjdpunkter från avsnittet
Nedan följer vår sociala medier sammanfattning av avsnittet:
Titta, läs eller lyssna på avsnittet
Intervjun med professor Spence och professor Millo finns transkriberad på hemsidan för dig som inte vill lyssna på intervjun som poddavsnitt eller titta på videon.
Du som gillar att titta på Youtube har hela videon överst på sidan. Poddavsnittet finns där poddar finns, men du kan lyssna i webbläsaren via följande länk:
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon, med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.
Relaterade länkar till avsnittet
Nedan följer de relaterade länkarna till avsnittet:
- Studien: “Active fund managers and the rise of Passive investing: epistemic opportunism in financial markets”
- Min egna citat från studien när jag hittade den tidigare i år
- Hur går man upp ur sängen som en aktiv förvaltare när man vet att det inte fungerar?
- Professor Crawford Spences sida på Kings College
- Professor Yuval Millos sida på Warwick Business School
Jag ser fram emot era kommentarer, funderingar och tankar.
Hälsningar,
Jan
PS. Tack bl.a. @Melwa och @JFB för era frågor som vi tog med till professorerna.