Hej,
Jag skapade ett konto enbart för att kunna bidra till denna fråga. Har gjort den här resan och skulle inte önska den på min värsta fiende.
Problemet är INTE barnet, det är att det tvingas befinna sig i många långa timmar, i en miljö de helt enkelt inte har förmågor att hantera.
Jag utgår från att ditt barn går på dagis/förskola? För barn med dessa personlighetsdrag är det en alltför utmanande miljö och många av beteendeproblemen du upplever är symptomen på den stressen. Gå ner i tid och minimera tid på institution.
Skolan kommer att bli mycket värre, och jag råder dig att redan nu söka resursskola. Med mindre klasser och (förhoppningsvis!) mer flexibla lärare. Med de diagnoser han har ”ska” det inte vara något problem, men räkna med att kriga. Bokstavligen. Inget kommer att komma gratis och den vanliga skolan kommer inte att kunna hantera din son. Ledsen att behöva säga det, men det är lika bra att vara inställd på det.
På sikt kommer han inte att vilja gå, och fortsatt tvång kommer leda till att han bli hemmasittare. I det läget har barnet uttömt alla sina resurser och 100% av alla hemmasittare lider av utmattningsdepression. Det tar år att läka. Och med fortsatt press från skola och soc att skicka tillbaka barnet till den byggnad han inte fungerar i så kommer livet bli ett h-vete. Resursskola ska inte behöva sättas in när det redan är för sent. Dvs flera år av barndomen har gått förlorade…
Problemet är den förhatliga skolplikten som alla verkar tolka som ett tvång att befinna sig inom skolans lokaler. Ordet ”utbildning” nämns ca 1200 gånger i skollagen – ordet ”närvaro” nämns 3(!) gånger. Ändå är det ENDAT närvaro som skolan fokuserar på. Vi behöver bli fler som kämpar för att få bort skolplikt, man ska inte behöva fly landet för att hitta utbildningsalternativ. (alla våra grannländer har läroplikt tex).
Var på ditt barns sida i alla lägen. Extra viktigt ju äldre det blir.
Utöver det, som många redan skrivit, ditt barn behöver lugn och förutsägbarhet i kombination med mycket fysisk aktivitet. Försöka att helt undvika skärm (spel/youtube och annan skit). Det är 100% kontraproduktivt.
Angående framtiden – var inte orolig för den!! Efter 9an öppnar sig plötsligt massor med alternativ. (IM-gymnasiet, folkhögskolor, arbetsträning, etc). Se bara till ditt barns mående fram till grundskolan är slut. ALLT annat löser sig. Och såklart – läs mycket hemma. Men det måste man göra ändå, skolan fallerar kapitalt även där.
Önskar er all lycka till!!