Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Visst är det bra att upplysa om energibesparingar. Finns många tips på Byggahus.se.

1 gillning

Winter is coming.

3 gillningar

Genomfört 18 augusti

Besök av VVS:are för offert och diskussion kring fjärrvärme

Idag hade jag en VVS:are på besök för att kolla om jag kan sätta in fjärrvärme. Jag har två rör in som är plomberade och som lär ha varit fjärrvärme för 10 år sedan. Enligt honom så ska det gå att sätta in en fjärrvärmeväxlare och koppla på den på befintligt system och kunna köra både värmepump och fjärrvärmeväxlare (dock ej samtidigt).

I mitt eget överslag så borde man kunna räkna ut när fjärrvärmen är billigast och köra på den och när elpriser är billiga så slår man av fjärrvärmen och kör på värmepumpen. Dock kan det bli svårt att automatisera till en början utan det får isf. vara manuell omkoppling i rören.

Lite snabbt överslag blir ju att på priser över 3 kr/kWh (vilket är 2.50 kr under vad man kan binda för i SE4) så blir fjärrvärme billigare än värmepump och vice versa.

Det jag lärde mig idag om fjärrvärme dock var att man förr tydligen kapade rören från gatan in. Så att jag har rör in spelar typ ingen roll utan man behöver sannolikt dra in nya. Till en nätt kostnad om 50 000 SEK… :woozy_face:

Fjärrvärmeväxlare + installationsarbete skulle däremot gå på mellan 40 000 - 50 000 SEK. Leverans skulle kunna ske på en månad.

Återigen ett snabbt överslag - på föregående års siffror om 20 000 kWh som vid typ 6 kr/kWh som blir totalkostnad så ligger vi på ca 120 000 SEK. Om vi kan få ner det till 60 000 SEK men samtidigt betala 120 000 SEK för installationen (högt räknat) så har man ju 50 % avkastning på pengarna på 12 månader. Ett år till med dessa priser så är det ju hemräknat och sedan har man vinst de kommande 10 åren.

Nu avvaktar vi således E.On:s projektledare som ska komma med offert för rörgrävning från gatan in… to be continued.

Stängt av elpatronen i värmepumpen

Jag tänker att om det blir kallt så att den behövs så får jag och slå på den manuellt. Får se hur behovet blir i vinter. Vi har ett flyttbart element (oljebaserat) på typ 1 000W som man eventuellt kan använda om vi vill värma ett specifikt rum temporärt (ofta har det blivit antingen Carro eller dottern som tycker att ett rum är kallt) så kanske det är en bättre lösning än köra elpatron som ska värme allt.

Om jag förstår det rätt så är det inte heller någon utväxling på elpatronen utan den har 1 : 1-effekt.

Ska göra hinktestet i helgen med barnen - dvs. mäta hur mycket vatten duschmunstycket ger per minut. Sedan borde det väl bara vara matte för att räkna ut vad en dusch kostar baserat på längd och kWh-pris? :thinking:

(ska fånigt erkänna att jag bara för 12 månader sedan inte hade en aning om att värmepumpen värmde varmvattnet och att det faktiskt var en så pass stor del av energiförbrukningen. Är ju inte ovanligt att jag kunde ta 30 min duschar i varmt vatten…)

1 gillning

Välkommen till forumet @essaL (kreativt namn) :blush:

Superbra fråga som jag inte har en aning om, så här ser majoriteten av dem ut. Säger dig det något?

Det här är en av de sakerna som jag inte får ihop. Jag har hört det flera gånger - men hur får jag ihop det om jag vill “stänga av en yta”. Då har jag ju inte alla per definition öppna. Är det möjligt att ha vissa fullt öppna och andra stängda? Räknar med att jag skulle vilja stänga ca 4 av 14 element helt.

Jag förstår inte riktigt hur det fungerar och vill inte suboptimera. Vi har delvis haft uppe det i en annan tråd. Termostat på element | Hur fungerar det om man stänger på vissa?

Vad betyder det här i praktiken? Hur stryper man flödet?

Uppdatering: efter att ha googlat så verkar det som att man ska skruva någonstans på element och något som bör göras när det är kallt ute. Känner noll självförtroende i det här. Ska kolla med en VVS:are eller boka in dem till senare i vinter redan nu. Stämmer det?

Jag har förstått att man ska ha stor differens mellan in- och utgående flöde och att det är ju större skillnad, desto bättre. Under förra vintern låg framledningstemperaturn i snitt på 41 grader och returen på 35 grader. Dvs. 6 graders skillnad. Utifrån det jag googlat mig till så är det “not great, not terrrible”. Enligt denna guiden ska man sikta på 7-8.

2 gillningar

Hantverkare = personliga bankrådgivare?

Helt ärligt känner mig lite uppgiven här. Det är EXAKT det som jag försökt göra under hela året. Jag har haft besök av tre(!) olika VVS-firmor, en energiexpert som gjort en termografi-mätning, snickare / fasadmänniskor som kollat på fasaden och en solcellsfirma. Jag har nog snart betalat 10 000 SEK för dessa besök i år.

Problemet är att jag upplever att jag får bara standardsvar och inget som är direkt actionable. Jag skulle önska att någon som säger: “Gör först det här, sedan det här och till sist det här. Det kommer att kosta X och du kan sannolikt räkna med Y givet förutsättningar Z.

Men ju mer jag pratar med folk och ju mer jag lär mig desto mer verkar det som att även yrkesfolk faktiskt inte har någon aning. Vissa av dem som varit här (från välrenommerade firmor) har ju inte ens koll hemautomatisering, vad priserna är eller avkastning på investerat kapital. Om jag ska vara krass och dra en metafor så känns det många gånger som att gå till banken för att få investeringsråd av en “personlig bankperson”. Inte mycket att hängra i granen. :angry:

Slut rant.


Det största värdet har väl blivit att jag sakta men säkert lär mig. Utmaningen jag upplever jag har är att jag inte har någon i min närhet som kan dessa saker som jag kan fråga eller som har visat. Många får ju hjälp av föräldrar eller svärföräldrar, den situationen hos är komplicerad så vi är ensamma.

Sedan är majoriteten av mina vänner och kompisar inom finans - de är duktiga på mycket men inte på det här. En uttryckte lite förvåning när jag pratade om det här. Själv hade han tydligen direktverkande el och brydde sig inte så mycket då lönen ligger på 100 000+ kr per månad… :woozy_face:

Nu försöker jag värva @jimmy till att ha lite förbarmande med mig via ett Zoom-möte… :joy: Han och flera av er har hjälpt mig mer i dessa trådar än vad jag har fått ut från att ha betalat hantverkare som varit här.

Jämfört med Storskogen-tråden eller bil-trådarna? :joy: Som har 6 timmars lästid från första till sista inlägg… :flushed:

5 gillningar

Verkar som om du redan haft kunnigt folk som tittat på värmepumpen men skulle rekommendera att följa denna guiden.
För vår del gjorde det 10% på värmepumpens el användning. Vilket inte är fy skam iom att kostnaden är 0 bara man har en IR termometer.

2 gillningar

En väldigt stor del av kostnaden borde ju vara arbetskostnaden, dvs. berättigar till ROT-avdrag. Eller priserna du anger kanske är efter avdraget?

1 gillning

Intresant problemställning!

Med risk för att du hört detta i vart tioende inlägg ovan så tycker jag att 30 MWh i årsförbrukning i Malmötrakten låter fantastiskt högt. Sitter genom jobbet på en hel del data rörande villors årsförbrukning i Stockholmsområdet. 30MWh/år finner man generellt bara på +250kvm villorna. Men med tanke på din takhöjd kanske det är en jämförbar kubikmängd du värmer upp…(?)

Som en del skrivit så låter det som att din värmepump är underdimensionerad för ditt hus och tvingas kör en hel del med elpatronen under vintermånaderna, alternativt har ni glömt ett fönster öppet :rofl:

Den mest priseffektiva lösningen som jag kommer att tänka på är dock inte att byta ut den befintliga pumpen eller ansluta till fjärrvärmenätet, utan jag skulle helt enkelt råda er att installera en (eller flera) luft/luft värmepumpar. Finns en del sådana idag som har SCOP på >5 (1kW el in 5kW värme ut, så nära magi en ingenjör kan komma).
Luft/luft Värmepumpar är inte på något vis snygga men de går ofta att dölja skapligt. Du slipper dessutom krångla med din gamla utan kan köra igång den smarta styrningen via tibber (eller dyl) direkt. Sen låter du luft/luft värmepumpen sköta merparten av uppvärmningen medans den gamla luft/vatten sköter varmvattnet och grundvärmen på elementen.

Är detta en lösning som du funderat över?

1 gillning

Yes, jag tror att elpatronen har kört rätt friskt. Den gick igång i princip direkt, nu har jag stängt av den och tänker att jag slår på den manuellt när VP inte räcker till. I alla fall tills jag har lärt mig dess beteende. Jag har även hittat inställningar att man kan sätta olika tid innan den slår på. Tror det var 0-30 min på varmvatten och 0-180 minuter på värme.

Ska försöka. Just nu vet jag inte ens vilka frågor jag ska ställa. Återkommer, försöker läsa ikapp. :blush:

TACK! Det har varit EXAKT min känsla. Ungefär som att gå till en bankrådgivare för att få råd om investeringar. Totalt meningslöst. Det är ju därför jag känner mig lite uppgiven när folk säger: “ta hjälp”. Jag har f-n försökt och betalat en hel del pengar och fått rapporter som ovan… :flushed:

De sa - generellt kan man spara 20 - 25 % på tilläggsisolera och sedan tog jag det på 30 000 kWh. Har inte fått några beräkningar.

En hel del drag. Känns som du varit här med tanke på ovan och dina andra gissningar. :joy:

Yes. Det är väl det man isf. gör i samband med en tilläggsisolering?

Det jag har fått höra från “expterna” som var här, var typ: “tar varmvattnet slut när ni duschar?”, Jag: “Nej”, de: “Då behövs ingen ackumulatortank”… :flushed: Får återkomma med frågor till dig senare eller ta det med VVS:are hur det fungerar praktiskt med inkoppling och användning.

:exploding_head: Svar ja. Men jag tror som du skriver att vi får ta en sak i taget. :flushed:

Magiskt. Låt mig få återkomma om det. Men du ligger sjukt rätt i dina gissningar. 20 fönster skulle jag nog säga varav två kassa (enkelglas med bly-spröjs, superfina men läcker värme).

Sedan har vi ett “uterum” med tre-glas skjutdörrar som också läcker. Men jag tror inte det påverkar så mycket på helheten då vi inte använder det under vintermånaden och har det kallt. Notera även placeringen av elementet under en stenskiva. Känns inte superintelligent.

och

samt två “vanliga” fönster

Inväntar offert. VVS-killen sa mellan tummen och pekfingret:

  • 30 - 40 000 kr för fjärrvärmeväxlaren
  • En dags jobb - estimerar jag till 5 000 SEK
  • Buffert 5 000 SEK
  • Summa: 50 000 SEK

Sedan för E.On och framgrävningen ingen aning. Men det stämmer som du säger att det borde ju vara mest arbetskostnad. Men det skulle också ligga på 50 000 SEK-ish.

Välkommen till forumet och tack för att du tar dig tiden att hjälpa mig. :pray:

Haha, ja, ni är flera som påpekar det. Men återigen, om jag tittar på det och bryter ner de ca 32 000 kWh, så tänker jag:

  • 21 000 kWh till uppvärming av ca 265 kvm. Där 176 kvm har 2.8 m till tak + källare på 65 kvm med 2m till tak + vinden som jag tycker är svår att räkna på, men säg 20 kvm.

    • Till det här ska det nog sägas att elpatronen har gått enligt standardinställningar och jag har inte haft koll på den.
    • Jag har nog även syndat med typ 20 minuter varm dusch om dagen.
    • Har nog även syndat med golvvärme på 1000 - 1500 kWh per år.
  • Resterande 11 000 kWh så skulle jag säga att

    • 1 200 kWh är utan problem min kontorsplats (jobbar hemma).
    • 4 000 kWh är saker som alltid är på (ca 500 W i grundförbrukning, t.ex. switchar, kyl, frys, pax-fläktar, luftavfuktare under sommaren m.m.)
    • 1 000 kWh gick till elbilen
    • 5 000 kWh är sedan beteende (matlagning, tvätt, lampor etc).

Sedan har jag på allvar inte brytt mig om dessa frågor, inte optimerat på något sätt och inte brytt mig om energieffektiviseringar. Så jag tror att vi skulle kunna komma ner. T.ex. i år så ligger vi på 19 000 kWh fram tills idag. Om jag går på historiska snittet för sep - dec så borde vi landa på 28 000 kWh. Det är ju t.ex. en väsentlig skillnad mot förra årets 36 440 kWh. Det är ju typ 25 % förbättring. :blush:

Hmm… intressant! Nej, det har jag inte tänkt på. Men det skulle faktiskt vara en bra lösning, särskilt eftersom de går att köra med kyla på sommaren eller hur? Om de ligger på SCOP 5 så är det ju verkligen fantastiskt. Tror nämligen att om man placerade dem smart så skulle det upplevas som värdefullt då det är mest @caroline och dottern som är frusna…

1 gillning

Dum fråga, men jag antar att du har kollat på möjligheten att koppla in dig i signalen mellan utomhusgivare/inomhusgivare och värmepumpen?

Det borde gå att ful styra enheten genom att koppla givaren till en annan styrenhet som är ”smartare” som sen kommunicerar med värmepumpen. Sen får man lura styrenheten genom att ändra ”temperaturen” beroende på elpriset.

Osäker hur Mitsubishi kommunicerar med sina sensorer men skulle vara förvånade om det inte är en standard analog/digital signal. I vilket fall borde en elektriker kunna hjälpa med dessa frågor :thinking:.

Har du riktigt tur så är enheten så gammal så det är standard 4-20 mA signal och då är det enkelt :innocent:.

Tack @Thomas86 för svar. Ja, teoretiskt borde det gå för att “kidnappa” signalen från utegivaren. På samma sätt borde det gå att “fånga” 868 Mhz signalen från fjärrkontrollen. Tyvärr ligger båda dessa saker utanför mitt kompetensområde. Jag är duktig på mjukvara, men hårdvara har jag aldrig hållt på med.

Jag har inte hittat något företag som kan tänka sig göra det, utan det krävs ju typ någon entuasiast som du, @pellepennan eller andra som på riktigt kan skriva:

För i min värld är det på gränsen till oöverstigligt hinder. :flushed::exploding_head: Så jag köper gärna den tjänsten från dig eller någon annan.

Om jag förstått det rätt så är det typ idén med Ngenic Tune. Men av någon anledning så gick inte den koppla till just min VP (Mitsubishi Ecodan PUHZ-HW112YHA2 och EHPT20X-YM9A)

1 gillning

Jag håller nog med på den här lösningen, speciellt eftersom du har en såpass hög takhöjd. Det har redan varit inne på att titta på en takfläkt, för att få jämnare spridning ner till golven, en jämn temperatur är ju oftast bättre än en hög.
Med luftluft får du då en möjlighet (med rätt placering att nyttja luftflödet som blir över golvet till att få lite mer cirkulation. Vilket också känns väldigt skönt att gå i.

Andra saker du skulle kunna göra är att försöka inreda de kallaste ytterväggarna på något vis. Vad menar jag med det, jo det var inte bara för syns skulle som man förr i världen hade stora tygkonstverk (gobelänger alltså) från golv till tak, de ger ju faktiskt en isolerande faktor. Detta då det (iprincip) blir ett extra lager med stillastående luft mellan yttervägg och inne. (Inte bara själva tyget i sig som isolerar) utan luftspalten som blir mellan. Vill du räkna på övergångstal kan du använda följande formel. Kanske skulle ni kunna hitta någon snygg lösning och inreda lite med tyg :wink:

Sen en sista sak, du har ju många väldigt fina fönster, och de tycker att ju inte du ska byta ut till nya. Men något du skulle kunna titta på det är ju om det är möjligt, (och värt) att konvertera vissa.
Det som görs är iprincip att man lite diskret sätter dit ett extra lager glasskiva, utan att behöva göra något större ingrepp en så. En aktör som gör sån konvertering ser du nedan

Lycka till, det är roligt att följa ett sånt här projekt!

6 gillningar

Så hur många timmar har du lagt på att fundera kring en utgiftsökning som om jag förstår det rätt i värsta fall är 60-70 tkr? Inget fel att hålla ner kostnader men det är nästan alltid enklare och långsiktigt smartare att öka sina intäkter.

1 gillning

Varför tror du att Jan experimenterar med annonser och sponsrade länkar? :wink:

4 gillningar

Tur i oturen så befinner sig ditt hus i Malmötrakten, som ofta ligger utanför snölinjen. Hade huset befinnit sig i norra elområde 4 inne i inlandet, där det är betydligt kallare under vintern, så hade nog siffrorna varit långt högre.

Om det blir en solig vinter så är ett tips att dra nytta av solvärmen under dagtid. Absolut inte ha något i fönster som blockerar solinstrålning, både inne och ute. Har du höga träd/buskar som solen inte orkar över under vintertid, så kanske dessa kan kortas ner.
Inred mörkt i rum med mycket sol så värmen absorberas ännu bättre.
Dra ner på ventilationen så värmen stannar längre.

Om elpriserna blir extrem-extrema så räkna med att allt från sterinljus, gasolbrännare, ved, tält till husvagnar, är helt slut överallt. Så bra att ni kollar på detta i tid.

1 gillning

Nu vet vi vilken modell av värmepump det sitter.

Går man in på sidan A113 ser man prestanda på på värmepumpen vid olika driftfall. Exempelvis så ger den ca 11 kW värme ned till en utetemperatur på ca -7°C.

Beroende på framledningstemperatur, effekt och utomhustemperatur så varierar COPv mellan 1,5 och 5,0.

Dessa diagram underlättar förståelsen för hur anläggningen funkar, dvs man ska köra med så låg framledningstemperatur som möjligt och i praktiken ska VP gå kontinuerligt under värmesäsong på mellanlast.

Man ser också att COP vid varmvattenberedning är väsentligt lägre. När det är kallt ute så kan det vara bättre att om man har möjlighet köra elpatron i VVB och låta värmepumpen enbart värma huset .

Om nu de 21 kW i toppeffekt vid DUT stämmer som någon räknade ut så har vi i storleksordningen 50% effettäckning, vilket indikerar att elpatronen bör vara dra några 1000 kWh/år.

1 gillning

Hej @janbolmeson har ni kollat upp vedpanna? Jag undersöker det nu som komplement till min bergvärmepump. Det är väldigt billigt jämfört med värmepumpar och kräver så klart lite jobb. Har inte hunnit läsa igenom alla svar så ni kanske redan har avhandlat ved eller pelletsbrännare?

2 gillningar

Min reflektion är att de många fönstren läcker mycket, men även väggarna är dåligt isolerade i ett så gammalt hus. JAg tycker beräkningen som presenterades stämmer tillräckligt bra.

Det förklarar hög värmeförbrukning men jag håller med om att värmepumpen använder nog mycket tillskott i elpatronen vilket förklarar hög elförbrukning.

Det är delvis en inställningsfråga, man var rädd för att dimensionera upp VP förr pga “på/av drift” slet på dessa men idag är alla hastighetsjusterade så de har steglös effekt. Det har säkert den befintliga också men vanor är svåra att bryta :slight_smile:

Förvisso är fjärrvärme attraktivt men jag tänker så här:

Att installera FJV för 50-100 000 och få en fast kostnad varje månad utöver förbrukad mängd jämfört med en större eller nyare VP?

Tror vi att elpriser på > 2,5 kr/kWh är realistiska under apparaternas avskrivningstid?
Tror vi att fjvm priserna ligger kvar på dagens nivåer när det kommer bli RUSNING till fjärrvärme?
(mer fjärrvärme kräver mer spetslast = bioolja = dyrt)
Behöver ni byta VP inom en viss tid ändå?
Hur många konsulttimmar krävs för att trimma ihop ett fjärrvärme OCH VP styrt system?

(en fråga som är intressant ur energipolitisk hänseende, ökar fjärrvärmeproduktionen ökar även elproduktionen på ex Sysav och det ökar även trycket på att reformera skattesatser på biobränslen som gör att man kan OPTIMERA elproduktionen i kraftvärme, vilket ger lägre elpris och bättre stabilitet, många bäckar små…)

Gällande luft-luft. Billgt, lika bra COP som en luft/vatten i princip eller bättre men har begränsning i effekt ( i vissa avseenden) och framför allt räckvidd. Den varma luften behöver nå ut i huset.
Vi bytte LLVP förra hösten, flyttade innedelen 1,5 m så den sitter inte i trappan (1,5 plans villa -78, 178 kvm) utan ovanför ytterdörren och tack vare semiöppen planlösning värmde vi huset HELA vintern med endast denna utom några dagar vid jul då det var kallt. Vi har dock svalt i sovrum på ovanvåning.

Vintern 21/22 var något varmare än 20/21 (jag minns havsisen som vi åkte skridskor på i Bjärred feb 21) vilket troligen förklarar skillnaden i energiförbrukning.

Nackdel två för LLVP - är inte tyst då max värmebehov behövs. Placerad rätt så är det inget problem.

Fördel- kan kyla. Har använts till detta flera gånger.

Hör av dig om du vill diskutera på närhåll. Jag ställer gärna upp på en diskussion över en kaffe. Jobbar inte med detta i praktiken men har utbildning så jag förstår det teoretiska :slight_smile:

2 gillningar