Rätt så ny i forumet och brukar vanligtvis bara läsa inlägg som skrivs.
Har dem senaste dagarna funderat hur jag ska fördela mina ”fyra hinkar”.
Jag har följande hinkar: Pension, Miljonen, Barnsparande samt Buffert sparkonto.
I skrivande stund har jag organiserat det på ovan sätt och har egentligen inte så mycket pengar i varje enskild hink men sparar långsiktigt och sätter in pengar månadsvis.
Avsätter sammanlagt 3300kr i månaden fördelat i dessa konton.
Jag funderar starkt på att ta 100 000 kr från sparkontot med ränta och slänga in i ett nytt ISK konto och investera den summan i en global indexfond också. Således fem hinkar.
Tänker jag fel? Hade ni behållt eller ändrat om dessa hinkar?
Du får lite drygt 10 000 kronor i din buffert och drygt 200 000 kronor i aktier/aktiefonder då. Det kan vara värt att fundera över hur detta upplägg i så fall rimmar med din risktolerans och behov av buffert. Är aktierna/aktiefonderna tänkta att också vara buffert får du fundera över vad ett kraftigt börsfall skulle kunna få för konsekvenser för nattsömnen.
Ja inlåningsräntan lär snart hamna på bottennivå så jag hade antingen låst pengarna i 3 eller 6 mån på sparkonto och fått ca 4 procent ränta (om du vet att du inte behöver dem ) eller ett ISK med mixade fonder, ränta o global.
Får jag fråga vad den konkreta skillnaden är mellan ”pensionkontot” och ”miljonen”? Ska du använda miljonen till något särskilt eller är det bara mental bokföring?
Mitt förslag är att du slår ihop dessa iallafall och investerar i den existerande globalfonden. Ett konto räcker, om du inte har specifika mål.