Företagskonto hos två banker - flytta pengar via bankgiro?

Är mitt i processen att registrera AB via Bokio och deras företagskonto. Tyvärr verkar det som att man inte kan ta emot pengar via banköverföring (dvs. via kontonummer), utan endast via bankgiro. Företagets inkomster kommer från Google och Apple, vilka betalar ut genom banköverföring. Så nu tänker jag att jag öppnar ett företagskonto hos Revolut där pengarna får komma in från Google och Apple. Om jag har förstått det rätt så är det inget problem att ha flera företagskonton i flera olika banker i ett AB, så länge man inte blandar in sina privata bankkonton i det hela.

Men nu undrar jag om/hur jag kan få över pengar från Revolut till Bokio. Kan jag ställa ut en faktura till företaget självt och betala den via bankgiro? Hur bokförs det isåfall?

Eller finns det något annat sätt?

Nu vet jag inte om man faktiskt får göra såhär, men det jag hade gjort är att jag hade nog bara rakt av gjort en betalning till bankgirot och bokfört det som en överföring. Jag hade inte blandat in en faktura i detta.

Du kontrollerar ju båda kontona och bara för att det är en “betalning” rent tekniskt ser jag inte varför du inte skulle kunna bokföra det som en överföring mellan egna konton.

Exempelvis när man gör en överföring till sitt konto hos Skatteverket så är det en betalning för man betalar till ett bankgiro med sitt OCR nummer. Men det bokförs som en överföring. “Pengar flyttade från 1930 till 1630”
EX:
1930 K 100.000
1630 D 100.000

För att få ett bra svar är det nog bäst att ringa eller maila Skatteverket! Genom åren jag haft eget AB har jag varit i kontakt med dom en handfull gånger med lite frågor, dom är alltid hjälpsamma även om dom ibland ger svar som är lite diffusa! Mycket av skatteverkets regler är en tolkningsfråga nämligen, och dom får inte ge ett rakt konkret svar att “Gör såhär”.

Allt som oftast brukar dom hänvisa till något reglemente på deras sida som rör det man frågar, så är det fri tolkning… Sålänge det jag vill göra inte direkt bryter mot det som står på deras sajt eller det dom skriver brukar jag göra en “fri tolkning” att det jag vill göra är okej, så länge det känns rimligt såklart.

Min upplevelse av kontakten med dom är att sålänge man faktiskt försöker göra rätt för sig så går allt att ordna i efterhand vid en eventuell granskning.