Företagskonto i Avanza för holdingbolag

Hej!
Jag är i startgroparna med att starta ett holdingbolag. Eftersom det inte kommer att vara någon verksamhet i bolaget tänker jag att det kanske inte är nödvändigt med ett konto i en “vanlig” bank utan istället lägga företagets konto i Avanza. Någon som har några funderingar kring detta, för- och nackdelar?

Nackdelen blir att du inte kan betala räkningar från Avanza. Jag tänker att du åtminstone kommer att behöva betala för ett bokföringsprogram?

Avanza tillåter inte insätningar från konton som tillhör andra bolag än det som registrerat kontot hos dem. Så för att få in pengar dit kommer du ändå behöva vara kund i en annan bank. Du skriver att du är i startgroparna så om bolaget inte finns ännu så kan du inte heller använda Avanza då de inte erbjuder bankintyg för bolagsbildning. Sen kommer du väll vilja dela ut pengar nån gång och då är det ju bra med en vanlig bank som kan göra överföringar till ditt privata konto.

Var inte dummsnål, skaffa ett konto till holdingbolaget i samma bank som ditt verksamhetsbolag och dig privat så går det fort och smidigt att flytta pengar mellan dina entiteter.

2 gillningar

Helt enig med föregående talare, du kommer behöva ett konto hos en traditionell bank. Det har jag ,men har aldrig pengar där förutom när pengar ska in/ut från Avanza, den enstaka räkningen som ska betalas eller när pengar ska ut till mig genom utdelning.

1 gillning

Efter löpande kostnader är betalda och avsättningar till skattekontot är klara så brukar jag ha ca 10 tkr kvar på företagets bankkonto och resterande hos Avanza.

Föregående skribenter har rätt, det blir nog svårt att komma ifrån att ha bägge, även om du inte behöver ha särskilt stort kapital på ”vanliga” bankkontot.

1 gillning

Tack så mycket alla för värdefull återkoppling!

//Jonas

1 gillning