Kommer att starta företag inom kort. Tjänsteföretag i enskild firma. Endast jag arbetar i företaget. Kikar nu på företagskonto. Vill egentligen bara åt möjligheten till bankgirobetalning och företagskort. Hade först en tanke om att starta separat konto hos min bank, Länsförsäkringar. Men enligt dem får jag inte koppla ett bankgiro till privatkonton.
Sedan tittar jag på företagsförsäkringar. Behöver egentligen bara en ansvarsförsäkring utifall jag skulle missa deadline och blir stämd för det. Men när jag tittar på företagsförsäkringar, så finns bara en storlek som innehåller allt och kostar mycket. Det är som att jag bara behöver en cykelförsäkring, men måste köpa en enda fordonsförsäkring som även inkluderar helförsäkring för bil till en hög kostnad.
Förutom företagskonto hos de stora bankerna, vilka mindre aktörer finns som kan rekommenderas vad gäller pris, innehåll och kvalité?
Och är det någon som vet om man kan köpa mindre företagsförsäkringar som bara täcker det jag behöver? Jag arbetar hemma och digitalt. Min hemförsäkring täcker ju redan brand etc. Det jag behöver är väl någon form av försäkring som täcker juridisk hjälp och kostnader jag kan råka ut för.
Jag har nog inte jättemånga svar på dina frågor men kan berätta vad jag valt. Jag har ett av SEB:s företagspaket. Deras paket Enkla firman har bankgiro, kort och konton inkluderat tillsammans med lite andra saker, 50 kr/mån just nu (gratis första halvåret). Och en sak som du eventuellt behöver tänka på, om det är enskild firma kanske det är annorlunda men när det gäller försäkring för aktiebolag täcker hemförsäkringen inte det som tillhör företaget, till exempel dator. Men som sagt, det kanske är annorlunda med enskild firma.
Använder Swedbanks minsta företagspaket för 900 kr. Enkelt att använda samma bank både privat och för näringsverksamheten. Inte värt 300 att byta till SEB.
Företagsförsäkringen har jag kört via Länsförsäkringar.
När jag körde EF så hade jag länsförsäkringar. I och med att vi har villahem-försäkring och 500 kr / mån i en ISK så blir vi guldkunder och då är kontopaketet med bankgiro och företagskort väldigt billigt. Vet inte om de har stängt möjligheten nu men jag är fortfarande guldkund där.
Jag har valt Marginalen bank för mitt AB (tjänsteföretag). Kostar 70:-/månad men då får jag bankgiro. Bonusen är att de faktiskt ger en ränta på 0,35% på transaktionskonto, vilket gör att kontot i princip betalar sig själv.
Min företagsförsäkring har jag hos Länsförsäkringar. 10 MSEK I ansvarsförsäkring (vilket många ramavtal kräver i IT-branschen). Kostar 1800:-/år, vilket känns himla prisvärt. Har dock aldrig haft behov av att nyttja den, så där har jag ingen erfarenhet.
Hos många fackförbund ingår försäkring när du reser till och från jobbet. För en billig penning kan du dessutom ta en grupplivförsäkring, så att du får ekonomisk ersättning om du drabbas av invaliditet.
För mig har det varit en självklarhet att vara försäkrad, inte bara för min egen skull utan att det indirekt har varit en trygghet för min fru och mina barn.
Som egen företagare är det extra viktigt att du är försäkrad. Är du ansrälld har du ett jobb att komma tillbaka till efter en konvalecens. Riktigt så är det inte för en företagare.
Ingår olycksfall i din företagsförsäkring så behöver du givetvis inte ta en privat sådan.Har du bara en ansvarsförsäkring, bör du givetvis komplettera ditt försäkringsskydd. Detta handlar inte om några jättesummor, men är ack så viktigt om olykan är framme.
Enligt min mening så är den viktigaste faktorn för vilken företagsbank man ska välja den personliga service/bankman man får. Om företaget växer så kommer du ha mer och mer kontakt med din bankman och att ha en bra relation med denne kan vara guld värt.
Kostnadsmässigt är skillnaderna i avgifter försumbar om man ser till de flesta företags omsättning. Stirra dig dock inte blind på månadsavgiften, många banker tar även ut avgifter per BG-transaktion mm, vilket snabbt kan bli pengar.
Jag kör SEB pga en fantastisk bankman, sen råkar de ha bland de lägsta avgifterna också utan dolda kostnader för BG etc.
Gällande försäkring kör jag LF, då det bara är de som ville försäkrar min verksamhet, men jag hade valt dem ändå då de vida överträffat mina förväntningar de gånger det faktiskt har hänt något (i privat försäkring). Men även här kan det ju bero på hur just ditt LF är då de är egna bolag.
Kommer troligtvis att använda Bokios avgiftsfria plan för bokföring och fakturering.
Såg nu att de även har lanserat företagskonto med företagskort (Mastercard betalkort), bankgiro m.m. Verkar ju smidigt att ha både bokföring och företagskonto på samma ställe.
Är det någon använder denna tjänst eller har provat? Vad tycker ni?
Kollar på samma. Är ute efter ansvarsförsäkring och de erbjöd ett paket för konsult som innehöll det (10MSEK) och rådgivande ansvarsförsäkring (2MSEK).
Sedan var det mkt lullull men blev 5.800kr per år. Känns lite saftigt.
Om du vill dela med dig. Har du paket eller bara ansvarsförsäkring?
Jag har något som kallas “småföretagarförsäkring”, med 10 millar i ansvar och en självrisk på 20% på den delen. Betalar 1800 kronor/år och har betalat samma sen 2018. Hittar inget om rådgivande ansvarsförsäkring i mina papper.
Kikade i Länsförsäkringars faktablad för “ansvarsförsäkring för rådgivande konsult” vilket som beskrivs som "Med rådgivande verksamhet menas yrkesmässig
rådgivning för icketekniska branscher. Är det den verksamhet du bedriver?
Vill flika in att Bokio kommer inom kort (enligt egen utsago) att erbjuda riktiga företagskonton med kontonummer (dvs möjligt att få utbetalningar från Skatteverket) och IBAN. Det ingår i premiumtjänsten som kostar 199 kr i månaden.
Jag förespråkar dock ett konto från en riktig bank för att inte lägga alla ägg i en korg. Jag är väldigt nöjd i stort med Bokio till bokföring, fakturering och lön.
Tack för svaret. Stämmer, det är den jag syftar på. Ska ta reda på var det faktiskt innebär:S
Då jag ska/kommer att bli medlem i Unionens egenföretagare så kommer jag kolla in på Folksams småföretagarförsäkring (har 30% rabatt som Unionenmedlem, kan vara bra att veta för er som letar som mig).