Företagskonto och -försäkring för litet företag?

Håller med om att Ansvarsförsäkring i princip är ett måste och extra viktigt när det är Enskild firma.
Även rättsskyddsförsäkring skulle jag ta med då det är om juridisk hjälp vid tvist.

Det finns ingen ansvarsförsäkring som jag känner till som täcker att du missat en deadline och blir stämd för det.

Angående ansvarsförsäkring så finns det i grund och botten två olika varianter.

1. En som gäller vid person eller sakskada (att du orsakat skada på en person eller fysiskt föremål)
  2. En ren ekonomisk skada (som inte är en följd av person eller sakskada) du kanske gjort en ritning till någon som gör ett jobb men är tvungen att göra om för att du ritat fel.

Vad är det för typ av tjänst du kommer utföra?

Det finns ett antal småföretagarförsäkringar på marknaden som inte brukar kosta mycket och då är det en paketlösning men det skall även gå att teckna enbart en ansvarsförsäkring om du ber om det.

1 gillning

Jag är konsult, projektledning och management inom mjukvara. Så hade lagt det under rådgivande.

Jämför nu Läns och Folksam (mest för att jag har 30% via Unionen).

Det jag är ute efter är ju främst

• Ansvarsförsäkring (båda isåfall, tack för klargörandet)
  • Ev. Rättskyddsförsäkring och tjänstereseförsäkring.

Tror inte jag behöver något mer tänker jag, men jag vet inte om jag missar nåt.

TGL och TFA kommer jag att ta via FORA (har dessutom liv och olycksfall privat). Sjukförsäkring kommer jag ha via tjänstepensionen.

Liten uppdatering efter att ha pratat med de flesta stora bolag (för er som är ute och letar)
Inte någon som erbjuder ansvarsförsäkring separat utan det är företagsförsäkringspaketen man får utgå från och skala ned. Värt att nämna är ju att det faktiskt ingår mycket mer i dessa försäkringar, men ingenting jag värderar högt

• Länsförsäkringar - ca 4000kr/år efter att ha skalat ner så mycket jag kunnat
  • Folksam - ca 5000kr/år inkl 30% rabatt (…) så jag ringde inte ens för att skala
  • Trygghansa - ca. 4300kr/år efter att ha skalat ner så mycket jag kunnat
  • IF - Här såg det ut att finnas potential i telefon men det var fortfarande massor som trycktes in och med ett förslag på 7-9000kr (två stycken) så orkar jag inte ens ge detta the time of day.

Lutar mot läns men ska se om jag kan göra något med priset

3 gillningar

Låter väldigt dyrt, jag har “IT-Konsult small” genom trygghansa som jag betalar 2216kr/år för, ingår 10m ansvarsförsäkring.

Är det något jag saknar i den här försäkringen? Det diffar ändå 2100kr/år i pris på det du hittade :slight_smile:

1 gillning

Jag snabbkollade på deras sida och där under lite utvikbara flikar stod det att de täckte upp till 500kkr i sina olika ansvarsförsäkringar. Förutom diverse dokument och andra friskrivningar. Vad skall passa in där liksom?

Jag kanske har missuppfattat vad jag har för försäkring då? :smiley:

Såhär ser siffrorna ut i mitt försäkringsbrev iallafall.

Där finns ju 2 olika siffror för ansvarsförsäkring, en på 10 miljoner och en på 500kkr :slight_smile:

Jag har inte den blekaste.. Jag spanade runt lite innan jag tog min försäkring, och iom egenföretagare som IT konsult och såg en siffra på 10 milj så antog jag att det passade mig. (Du ser hur bra koll jag har :joy:)

1 gillning

Hur länge sen är det du startade din firma?
Vet att Länsförsäkringar iaf tidigare haft ett specialerbjudande om rabatterat pris i ett halvår eller 1 år.
Det kan oxå skilja sig lite beroende i vilket län du har företaget registrerat (på Länsförsäkringar)

Var i landet är det du har bolaget?

Scrolla ned till rubriken “Utökad ansvarsförsäkring ingår i mellan och stor” och vik ut de tre panelerna nedanför. Där står det " Högsta ersättning: 500 000 kr". Allt sånt här får min hjärna att snurra.

Jaadu… Jag vet inte, något uppdrag jag hade så hade jag krav på att ha en ansvarsförsäkring som täckte minst 10mkr, så jag sa att jag hade det, jag har för mig att jag skickade in en kopia på försäkringsbrevet eller nåt för att styrka detta för det va tydligen viktigt. Dom sa inget om det så jag vet inte :person_shrugging:

1 gillning

Har du spanat in Svedea?

1 gillning

Malmö, ca 1 år sedan.

Som du säger och andra sagt innan så är det branschstandard (inom IT iaf) att hadn ansvarsförsäkring på 10MSEK). Detta täcker skador på andras saker och personskador.

Den andra (500k, kan gå upp till 1, 2 , 5MSEK) fokuserar sig på din rådgivande del som konsult där felaktiga beslut åverkan skadan.

Under kundens arbetsledning så är jag rätt säker på att ansvar ligger hos kunden och inte konsulten men för ett par tusingar per år kan jag tracka på mig extra försäkring, samt att det är nödvändigt för vissa uppdrag.

1 gillning

Vet inte om du både pratat med försäkringsbolagen på telefon och tittat på deras hemsidor.
Ibland kan jag tycka att hemsidor är bra för att det kan vara tydligare information som annars kan gå förbi en om det bara är muntligt.
Här är en sida där du kanske kan få fram ett pris via Länsförsäkringar Skånes hemsida: Ansök - Länsförsäkringar

Ringt, sen online och nu har jag mailat samtliga för att stycka ned till vad jag vill ha och ser vad de kan göra. Det gäller ansvarsförsäkring för både person-/sakskada upp till 10 MSEK och rådgivande del på 500k/1MSEK, i mitt fall tittar jag på olycksfalls om det finns). Återkommer när jag vet mer.

Tack för tipsen här, pratar just nu med
If, Länsförsäkringar, Trygghansa, Folksam, Dina, Svedea.

3 gillningar

Kör en update där det bara är två kvar i gamet.
IF, Länsförsäkringar, Svedea och Folksam drog sig ur och kunde inte ändra på sina paket så mkt.

Trygghansa levererade verkligen. Kunde inte ta bort allt men tog bort tillräckligt för att tillmötesgå mig med pris (2200kr/år) med några extra paket som inte skadar.

DINA ville ha ett samtal men gick inte att få till idag. Vet dock inte något om vad de kan göra.

Hoppas detta gav någon som är i samma sits lite vägledning!

4 gillningar

Tack, fick strax under 3000 från Trygg-Hansa med mina förutsättningar.

1 gillning

Jag är nu också på jakt efter en företags försäkring för min enpersons konsult verksamhet då en ny kund krävde d för att komma in i deras ram avtal.

Kopierar vad de skickat nedan.

(i) Public and product liability insurance, 1 MEUR per damage and 2 MEUR per year; and

Denna tolkar jag som en vanlig konsult ansvarsförsäkring. Är de ”vanliga” klausulerna att 10M är per gång eller är de 10M som man ofta hör per år? Förslag på försäkringsbolag som ger 20M som standard?

(ii) Professional indemnity insurance, 200,000 EUR per damage; and

Osäker på vad detta är. Någon en bra idé vad detta hade varit i svenska försäkringar?

(iii) Employer liability insurance or similar insurance according to law and practice in the countries where the Services are rendered however in no event lower than 1 MEUR.

Detta översätter jag till arbetsgivaransvarsförsäkring vilket känns lite udda då jag är enda personen i mitt AB. Vem ska jag stämma? Andra som sett detta kravet i avtal?

Pratade precis med Trygg Hansa om deras försäkring Trygga firman (eller vad den hette) för IT-konsulter och fick ungefär samma pris (runt 2 600 per år) och jag frågade specifikt om ansvarsförsäkring för upp till 10 miljoner och det sa hon ingick. Så känner mig ganska “trygg” med denna (pun intended). :wink:

Jag slutade med Trygg hansa med som även blev godkänd av min kund efter att jag ökat nivåerna till d som d står här ovan. Med lite andra tilläggs försäkringar (dator, telefon, jurist, rese etc) så slutade det på 7000kr/år. I det stora hela en försvinnande liten del så kändes inte lönt att försöka få ner det med ett par tusenlappar.