Förhandling, hur komma vidare?

Jag har en tanke om att sätta upp tre glampingtält och hyra ut dessa. Jag har hittat en bit mark som skulle vara en bra plats. Markägaren är en av sveriges största jordbruk med 1400 ha odlingsmark. Den här markbiten jag vill arrendera är en gammal ödegård där bebyggelsen är borta sedan 10 år. Marken används inte till något och går inte odla eller betas.
I ett första mejl till företaget förklarar jag vilken markbit jag vill arrendera och vad jag ska använda den till. Ytan är bara 0.6 ha. och kan inte brukas av företaget.
Jag får bara det korta svaret: Det går inte. Varpå jag frågar om det kanske inte är deras mark och får svaret “vi arrenderar inte ut”
Nu någon månad senare skickar jag fölande mejl.
Hej
*Jag var i kontakt via mejl mer er för ett par månader sedan angående en förfrågan om att arrendera en bir mark som ni inte använder (den gula ytan, ca 6000m2, i det inringade området). Jag har svårt att släppa att ni tackar nej till en arbetsfri inkomst för en markbit ni inte kan bedriva jordbruk på. *

Jag kan betala betydlig högre ärende än vad som är brukligt för jordbruksmark.
Jag kan acceptera kort arrendetid på ett fåtal år.

Jag ber er fundera och ompröva ert beslut.

Dom andra mejlen har jag fått svar på mindre än ett dygn men det senaste inget svar på en vecka.
Hur kan man komma vidare? Jag skulle kunna betala upp mot 30000 i arrende, ska jag avslöja det?
Jag har ingen erfarenhet av sådant här.

Jag hade nog letat vidare. 30 000kr/år för 0,6ha obrukbar mark borde du kunna hitta ett fint ställe någonannanstans…

Ibland får man acceptera ett nej.

1 gillning

Ja det kan man tycka. Problemet är att marken ligger bara några km från en medelstor stad på västkusten och ändå lantligt och en bit från bebyggelse, samt nära där jag bor. Att hitta något likvärdigt verkar mycket svårt.
Ett normalt jorbrurksarrende för den här ytan skulle vara ca 1000kr/år. Det förstår jag att dom inte bryr sig om att arrendera ut.
Jag tror att jag ska räkna på vad jag max kan betala i arrende och mejla och erbjuda dom halva den summan i arrende.

Det verkar som jag inte har något annat val. Men det är ologiskt att avvisa arbetsfri/riskfri inkomst.

Det är inte alls säkert att marken ens får användas som campingområde. Det finns också krav i detaljplan, och krav på faciliteter när man hyr ut ”boende”. Bra att kolla upp innan de accepterar avtalet tänker jag.

De kanske har arrenderat ut jakträtten på den biten mark?

Upp till tre tält räknas det inte som camping och är bygglovs/tillstånd/befriat.

1 gillning

Vad bra! Öppnar ju upp för otroligt spännande miljöer för att glampa :slight_smile:

Det kan ju helt enkelt vara så att markägaren är som jag.
En grinig jäkel som inte vill ha folk omkring sig även om man får betalt. :sunglasses:

Min gissning är att de tycker att det är mer “problem” än “vinst” med ditt projekt.
Har du möjlighet att träffa ägaren eller förvaltaren? Lägga fram en genomtänkt plan där du särskilt tänker på att allt är förberett så att det innebär ett plus för ägaren även med tanke på besvär/problem.
Sedan kanske det inte blir ja i allafall och då får du kanske ge dig.

1 gillning

Godset/slottet är väldigt besöksorienterad med visningar, gårdsbutik, restaurang, mässor och liknande.

Jag får väl släppa den här markägaren :scream:

Har ni tips hur jag bäst kontaktar nästa markägare för att bättra chanserna för framgång?
Det finns två andra stora markägare i nättheten till där jag bor och en i närheten av mitt arbete.

Just därför kan de ju vara känsliga för problem. Människor kommer dit för att uppleva en viss miljö. Att det springer runt en massa personer med kikare och badbyxor som anser sig ha rätt att vistas där ingår inte riktigt i den bilden. Du kan teoretiskt förebygga detta men du skulle förmodligen behöva ha ett möte med rätt person för att säkerställa att de förstår hela idén mer på detaljnivå.

Ju personligare desto bättre. Besök om det går. Ring i stället för att e-posta.

Misstänkte nästan det, jag som har på gränsen till telefonfobi. Jag tycker t.o.m det är jobbigt att ringa släktingar och bjuda in dom på kalas.

Don’t wish it was easier, wish you where better!

Nu har du chansen att öva på att ringa okända människor.

1 gillning

Jag har också haft de tendenserna. Mitt tips är att jobba hårt på att komma förbi denna fobi. Ta ett steg i taget. Ring de du vet är snälla. Trappa sedan upp. Jag har nästan kommit över min fobi och det är en helt ny värld som öppnar sig - absolut övervägande positivt.

Det går också att få hjälp med kognitiv terapi om du tycker att det blir svårt på egen hand.

Det är inget konstigt med att få nej det får vi allihop hela tiden. Och kom ihåg det är inte dig det är fel på! Det är bara verkligheten. Nio gånger utav tio beror det på den andra parten inte på dig.

Önskar dig all lycka! Du verkar ju ha många bra idéer som du kan förverkliga och då underlättar det om du kommer ur din fobi.

1 gillning

Skulle det inte behövas el, vatten och avlopp om det ska räknas som glamping?

Jag tänker en offgridlösning med solceller och att jag lämnar nytt vatten varje dag.