Förklaring till och riktlinjer kring användning av emojis i forumet

Verkar som att :100: leder än så länge. Några motförslag?

2 gillningar

Facepalm. Alltid facepalm för oss högfunktionella autister.

3 gillningar

Huvudsaken är att det ger en positiv användarupplevelse och inte kan användas på ett kasst sätt, så någon känner sig utsatt.

2 gillningar

Kanske bäst att köra en omröstning? Så fler slipper kölhalas! :see_no_evil:

3 gillningar

Jag tycker tvärtom att fler emojer skall bort.
Pubertalt krafs, sa Bull.

(surgubben släcker lampan)

4 gillningar

Håller med. Ett hjärta räcker. Mindre missförstånd.

2 gillningar

Jättebra beslut att ta bort renen!

6 gillningar

:face_with_monocle: är ju den bästa emojin, men tyvärr är betydelsen rätt oklar.

1 gillning

Saknar :deer: redan…
Tyckte den fyllde en funktion. Visst, som med alla emojis så kan man läsa in vad man vill.

Tycker att det kan finnas utrymme för en ifrågasättande emoji. Men det är väl som med ordet kritik - det upplevs som negativt av många…

1 gillning

Så tolkar jag den också.

Jag tycker att den är ett ganska fult sätt att säga till någon: “jag tycker att du har helt fel men jag vill slippa argumentera med dig så jag berättar inte på vilket sätt”.

Ganska oförskämt.

6 gillningar

Det måste finnas någon typ av “jag håller inte med” ikon. Tummen ner vore utmärkt och är ju inte direkt provokativ. Ta bort några av de positiva som egentligen betyder samma sak och ersätt dem med olika grader av negativitet som “jag håller inte med”, “jag förstår inte” och “snurrigt” men vem lyssnar på en gammal gubbe.

image

9 gillningar

Alltså varför då? Det här är ju ett öppet diskussionsforum, om du inte håller med så gör då ett inlägg i diskussionen.

Att känna att man som individ måste markera sitt ogillande av specifika inlägg med en emoji tycker jag låter utomordentligt självcentrerat.

2 gillningar

Då kan vi skrota alla ikoner, om du håller med gör då ett inlägg i diskussionen.

4 gillningar

Jag håller med Vesuvio, rensa bland emojis. Men ge oss två. En jag håller med och en jag håller verkligen med.

Typ :heart: och :star: (som Melwa pitchade).

1 gillning

En förutsättning för en diskussion är väl att två parter har åsikter som inte riktigt går ihop. Om man håller med varandra så blir det ju inget av det hela.

Positiva emojis har en poäng i att man kan undvika att trådarna blir fyllda av icke-bidragande positiva kladdinlägg medan negativa emojis förtar poängen med att ha ett forum öht.

4 gillningar

Jag har jobbat utomlands för stora företag i många år och precis som i detta forum var målsättningen i första hand att tjäna pengar. I praktiken var allt tillåtet men det fanns några oskrivna regler vi alltid måste följa: Diskutera aldrig politik eller religion med våra kunder, snacka aldrig skit om våra konkurrenter och gör aldrig något olagligt. Följer vi samma regler på detta forum behövs inga ikoner då de endast återspeglar subjektiva åsikter.

5 gillningar

Ja ”oh deer” är nog lite för internt och svårtolkat för många. Så det köper jag.

Tycker man även kan ta bort :people_hugging: som ju dessutom verkar användas sarkastiskt. :smiling_face_with_tear: kan väl fungera som medkännande.

Som negativ reaktion kan jag tycka :-1: är bra och tydlig. Ingen risk för feltolkning. Så :+1: och :-1: är väl rimliga komplement.

Ytterligare komplement skulle :man_shrugging: kunna vara för ”ingen aning” lite uppgivet sådär

4 gillningar

Jag tror att vad dom menas är “oh dear”

“Jag ska investera hela mitt arv i en enda aktie!”

Svaret: :deer:= oh dear!

3 gillningar

Här är ett förslag på en mer kreativ emoji.
https://www.flashback.org/t3553992
Riktigt vad den ska fylla för syfte vet jag inte.

Kramemojin är ju nice tycker jag. Fått stor nytta av den när man läst om någon som berättat sitt tragiska öde här på forumet.

:hugs:

3 gillningar