Ytterligare en trist egenföretagare som funderar på det här med förmånsbil.
Givet ränteläget kommande år (finansiell leasing verkar ligga 6-8% redan) och om man har en firma som faktiskt har pengarna. Jag vet att man får dra av halva momsen om man leasar och ingen moms om företaget köper bilen, men kan inte skaka av mig tanken att det ändå kan löna sig att låta firman köpa bilen givet att leasingfirman dels tar ränta + sin egen marginal? Företaget får ju fortsatt ta alla kostnader som hör till bilen (skatt, besiktning, service, försäkring, reparationer, biltvättar) och jag betalar förmånsskatt (nettolöneavdrag).
Så lika gärna som pengarna ligger i firman kan de väl omvandlas till en investering som skrivs av 50% på 3 år eller tänker jag snett? Senast jag hade denna fundering valde jag i slutändan att köpa bilen privat, men ska man elektrifiera sig (och det ska man kanske) så börjar det ju handla om rätt stora pengar att skaka fram för en privatperson.
Frågan är väl kanske hur man optimerar det, maxa 1:a hyran (för att sänka räntan som ska betalas sen under leasingperioden) kanske kan vara vettigt. Får väl tröska igenom några olika varianter.
Då jag räknar TCO finns alltid en “alternativkostnad” i form av fiktiv ränta på de pengar som man skjuter in i kontantinsats, vid direkt köp av bolagets pengar osv. Som sen då ställs mot olika slags finansieringsalternativ med sin ränta och regelverk omkring momslyft osv. Värdet på momslyftet beror på flera olika variabler och det styrs dessutom av ett specifikt regelverk inom vilka nivåer du kan göra olika saker.
Sen är det i regel stor skillnad på om bilen redan leasas i företaget och man funderar på fortsätta leasa den eller om det är en ny leasing som ska startas upp.
Sen påverkas även andra saker också av om du köper/leasar en bil på företaget. (Dvs att den blir momssmittad). I vissa fall påverkar det restvärdet en hel del i andra fall inte alls.
Sen har du även en likviditetsaspekt i ditt eget företag att ta hänsyn till.
Så även här är det tråkiga svaret att vad som är förmånligast/bäst beror på den unika situationen.
Bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny;
Hur ser ni på typexemplet för en egenföretagare som maxar lön och utdelning att ha el- eller dieselbil i företaget?
Jag saknar en bra räknesnurra för det men det borde ju vara en bra idé att flytta dieselkostnaden som betalas med privata pengar till en kapitalkostnad i bolaget (som har pengar över) och då köra billigt privat?
En fråga om kostnaden för förmånsbil, tar den här istället för att starta ny tråd.
Jag är egenföretagare med förmånsbil i eget bolag. Vad är mest lönsamt att lägga sig med nettolöneavdrag under brytpunkten eller lön upp till brytpunkt och därefter höja med nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet?
Över brytpunkten betalar du ju 20% mer i skatt så det finns ju liten anledning att höja sig över detta. Då betalar du mycket i skatt på en lön du inte får ut. Jag betalar lön till mig själv till brytpunkten sen minskas lönen med ett nettolöneavdrag för bil, cykelförmån och sjukvårdsförsäkring. Den delen får ju plockas ut som utdelning förr eller senare efter man skattat på det i bolaget.