Förslag på investering med minst 6% avkastning

Förslag på investering med avsikt att få MINST 6% årsavkastning, vad skulle ni göra?

Hej,

Jag har ett scenario som jag gärna hade hört era åsikter kring.

• Låt säga att jag och min partner har 500 000kr var och att vi avser att köpa en bostadsrätt på 70 kvm i centrala Stockholm och att kvmpriset är 95 000kr/kvm (2020 års statistik från Svensk Mäklarstatistik: Svensk Mäklarstatistik).

• Låt oss säga att vi skulle kunna köpa denna bostadsrätt idag om vi fick ha 15% kontantinsats och låna 85% och ha råd med lånet MEN Låt oss också säga att vi båda inte kan köpa en bostadsrätt i dagsläget utan att det först blir möjligt i framtiden (minst 1 år bort).

• Vi säger också att priser på bostäder i Centrala Stockholm ökar med 6%/år och därmed är 6% dyrare om ett år (medelvärdet av ökningen i % per år sedan 2005
    Årlig uppgång
    ). Låt oss säga att vi trots ökningen hade haft råd med lånet om vi kunde låna 85% även nästa år.

• Sista antagandet är att vi inte kan spara några pengar under perioden utan endast kan använda de 1 000 000 vi har just nu.

Enligt antaganden ovan måste vi ha en utveckling på minst 6% på våra pengar och dessa måste göras genom investeringar.

Vad hade ni investerat pengarna i för att ha minst 6% i utveckling med så låg risk som möjligt? Skriv gärna % av kapitalet på respektive investering (ex. 5% investoraktier 95% Länsförsäkringar global indexnära)

Jag förstår att det är en fråga med många antaganden/begränsningar och att det inte finns några “get-rich-quick” metoder utan detta är en rent spekulativ fråga.

Bankonto med insättningsgaranti och sparat ihop det som saknas från lönen. Om nödvändigt hade jag även fixat extraknäck.

Rent krasst finns inte den investeringen med tillräckligt låg risk och 6% årlig avkastning.

8 gillningar

Hmm, jag hade inte lagt det på börsen iaf - jag tror inte den håller 6% i ett år… Om jag skulle varit tvungen att bara säga ett år hade jag kört bankkonto med insättningsgaranti och räknat med att priserna kommer att sjunka :slight_smile:

1 gillning

Hade absolut inte placerat pengarna på börsen i alla fall. Hade gjort allt för att minska mina utgifter och öka mina inkomster istället under den tiden. Kanske kan jobba övertid? Eller ta ett helgjobb någonstans eller en timanställning.

Kanske har något som ni kan sälja som ni inte behöver?

1 gillning

Jag är inne på de andras spår: hur kan ni tjäna extra pengar under de kommande året som motsvarar det ni behöver?

2 gillningar

Hej,

Tack för era svar! Jag förstår och vet att börsen inte hade varit det bästa och säkraste samt att det hade varit bättre att spara ihop till de sista pengarna men nu var det specifikt tänkt för en fråga om investeringar.

Självklart sparar vi och skulle klara oss med det men om det var så att vi inte kunde jobba mer/dra in extrainkomster/sälja något/hoppas att priserna gick ner utan endast investera (självklart till högre risk) pengarna vi har vad hade ni gjort?

Kan man kanske investera en del av pengarna i nån fastighetsfond som följer priserna på något ungefär i samma riktning iallfall?
Om den minskar i värde så kanske även det ni vill köpa också minskat i värde.

Amortera på konsumtionskrediter. Kräver att ni har köpt saker på krita sedan tidigare.

Eller så köper ni någon form av fastighet för de pengarna ni har. Tyvärr är transaktionskostnaderna antagligen stora.

1 gillning

Intressant! Låter ganska rimligt att köpa värdepapper som följer de underliggande värden man söker :slight_smile:

1 gillning

Låt säga inga konsumtionskrediter och att man inte kan ta lånet förrän om 1 år dvs. kan ej köpa något idag (som jag beskrev inledningsvis)

Jag förstår att det är en fråga med många antaganden/begränsningar och att det inte finns några “get-rich-quick” metoder utan detta är en rent spekulativ fråga.

Anledningen till att alla svarar som de gör är att det inte finns någon investering som kan garantera en utveckling på 6% på ett år. Om du vill ha en garanti så rör det sig mer om ca 1%.

2 gillningar

Att vara beroende av börsavkastning för att köpa en bostad låter extremt riskfyllt.

Behöver man pengarna om 1 år skulle jag ha allt på högräntekonto. Då får man inte mer än 1% avkastning efter skatt.

3 gillningar

Hej,

Okej jag förstår nu att jag kanske var lite dum som skrev att det var en tidshorisont på 1 år. Det jag menade egentligen var en genomsnittsavkastning på 6% över tid så att man någon gång hade kunnat göra köpet baserat på antagandena. Jag skriver om frågan att vara över längre tidsperiod.

Svenska börsen har väl gett runt 7% (om man räknar med ISK-skatt) årligen. Så om du har 100% i börsen kanske du kan köpa bostaden. Men ingen vet hur börsen går framgent. Glöm inte att vi har extremt höga värderingar just nu [Shiller PE Ratio], dvs lägre förväntningar på framtida avkastningar.

Typ en global indexfond. Bred och billig. Men det innebär ju 100% aktier och det är inte ens säkert att aktier kommer ge 6+% per år framgent i snitt.

Möjligtvis toppa med småbolag och en sverigefond för att kanske skruva upp den förväntade avkastningen något.

Detta är rent spekulativt då och väldigt ologiskt att göra om det bara är 1 år som gäller men nu ändrade du ju frågan till en längre tidshorisont.

Man kan hoppas att aktiefonder avkastar men man kan inte räkna med det. Man blir lätt besviken om man har alltför höga förväntningar.

1 gillning

Det finns ingen garanti om 6% per år för längre tidshorisonter heller. Investerar du i någonting med den genomsnittliga utvecklingen tar du antingen risker eller har någon fördel som går utöver det vanliga som alla har tillgång till. Om du sätter in pengarna på börsen nu, kan dom vara mindre värde än dom är nu om tio år.