Förslag på kreditkort 2023-2025

Just checked the last bill and it seems that it is counted towards the cashback because the sum of expenses and the intjänad återbäring match (1.25% of the sum of expenses). I usually get a warning from Wise that Wise transfers can be treated as a money withdrawal by credit card companies. Still, in my experience with two separate cards, they are treated as regular payments because I never got hit with interest and they count towards the cashback.

1 gillning

Håller med honom.

Förutom vanliga krediten, du får 500 sek tillbaka i cash back varje år, dvs 0,5% av dina köp. Upp till 100 000 sek per år. Så det är inte dålig.

Don’t forget that fx fees will be higher than those cashbacks

True that, we’re onsidering using Revolut or Wise next time we travel privately. So far I have only paid with Amex/Everyday overseas when I travel for business and by default, I get reimbursed exactly the sum charged in SEK or even more (company goes by fixed sum outlined by Skatteverket for traktamente and I hardly ever spend the entire allotted allowance) than the sum I paid using my private card.

1 gillning

Hitting the 1% limit is not the point. What you need to look at is what is the effective cashback including the fee.

Depending on how much you’re spending on that card it could be that you’d be better off with a free credit card with 0,5% bonus.

Assuming everyday gives 1% all the time on everything (which is not the case), you’d need to spend 54000kr on that card just to pay off the 270kr fee.

That’s a significant amount of money for a secondary card just to break even vs 0,5% for free.

True. We did the research and decided on getting Everyday as a secondary card as we expect to spend at least 100.000kr annually on that card as Wise doesn’t take Amex. The day Wise takes Amex, I am cancelling Everyday as we won’t spend enough to ’pay off’ the årsavgift and reach breakeven compared to Norwegian which has zero årsavgift, but tinier cashback.

Bekräftar det också! Testat själv och läst på Comparia

Jag har varit lat och inte orkat skaffa mig ett sådant där flygpoäng-program-medlemsskap men tänkte göra det nu. Vad jag förstått finns det ett fåtal grupperingar så jag bör skaffa ett i varje grupering, har alla flygbolag samma gränser för varje nivå eller finns det någon fördel med att skaffa poängkontot på ett visst bolag?

Jag såg någonstans att t.ex. Amex ger lounge-access med, är sådant värt? Finns det något annat kreditkort eller liknande som också ger fördelar när man reser?

inlägget ihopslaget från en annan tråd /mod.

Hur mycket ska du resa och vart?

Påverkar om du öht kommer upp i tillräckligt med poäng för att göra det värt att bry sig om.

Vi åker till UK några gånger om året. Vi pratar om Botswana, mellanöstern, Japan eller kanske mellanamerika men de resorna är inte planerade ännu.

Men jag tror vi snittar 3 resor till UK plus en eller kanske två andra längre internationella resor.

Det finns egentligen inget kredit-resekort i Sverige förutom SAS Amex-korten eller Amex Platinum.

SAS korten ger ju inte direkt någon fördel när du väl reser utan du gör att du istället lättare kan resa i högre klasser m.h.a bonuspoäng => ger fördelar.
SAS Amex Elite ger dig auto SAS Silver (20k stauspoäng), men det ger inte spec mycket.

Vill du endast ha lounge access ger Amex Platinum dig medlemskap i Priority Pass (PP). Du har ju även Pontus loungen om du nu utgår från ARN.

Finns några andra kort som ger liknande, går ju också att skaffa PP eller Lounge key(?) enbart. Om det är värt eller inte kan du nog bara svara på själv.

Noterar att Everydaycard nu är “stängt för nya ansökningar”. Nån som vet vad som händer?

2 gillningar

Kontakta kundtjänst och fråga?

Har dock svårt att tänka mig något annat än att detta tyder på att de kommer avveckla kortet. Troligen var väl cashback-villkoren lite för bra för den svenska marknaden. De stack ju ut lite, bortsett från Amex så var det ju ingen annan som hade såpass hög cashback i rena pengar.

1 gillning

Circle K upphör med bonus för sitt Mastercard 1 oktober också… verkar drabba alla kort nu.

1 gillning

Avslutade precis mitt Norwegian då jag bytt till Everydaycard :upside_down_face:

Grunden till intjäning för en kortutgivare är ju 0,2% inom EU, där jag gissar majoriteten av transaktionsvolymerna sker. Utanför EU är den mkt högre, men volymen lär vara begränsad.

Kreditkort tjänar även på folk som inte betalar i tid samt valutaväxlingsavgift, ofta på 2% idag.

Men bonus mycket högre än 0,2%, framförallt i rena pengar är nog att anse som något från en annan tid innan EU begränsade kostnadsuttaget.

Får man poäng av något slag, så finns det ju en sekundär vinning för utgivaren i form av lojalitet till varumärket, t.ex. ICA-poäng, Eurobonus etc. Så där kan man eventuellt få mer kickback.

Amex har eget nätverk och påverkas inte av EU-begränsningen, men får antagligen pressa sina avgifter en del.

1 gillning

Vill ha cashback, så står mellan Amex Blue cashback, Everydaycard och Norwegian… svårt att välja helt klart.

Funkar det att betala på typ lika många ställen med dessa kort, eller tas t ex Amex på fler ställen?

Jag använder Amex Blue till 95%+ av mina köp pga högst cashback men måste ha kvar mitt norwegian visa kort för butiker som ej tar amex. Som tur är kostar norwegian ingenting, everydaycard kostar likt amex och att ha två kreditkort som kostar pengar är sällan värt, kanske om du reser och har hög spend men då har du nog koll redan. Butiker jag handlar på regelbundet som ej tar Amex;

Autodude.se (bilvård)
Apotea.se (andra nätapotek kanske tar Amex men apotea är billigast ändå)
Lokala frisören
Lokala pizzerian (Sannegårdens pizzeria tar Amex dock)
Lokala ICA Nära butiken, men stora ICA Kvantum där jag storhandlar tar Amex, tror butiksägarna för ICA själva bestämmer om de vill ta amex eller ej. En ICA maxi jag var på tog heller inte Amex, men lidl och willys fungerar alltid så jag antar ica är giriga

1 gillning

Svar från Everydaycards kundtjänst (Nordea): ”Det är tillfälligt då vi gör en översyn av våra kort just nu.”

Får se vad som händer… (hade hoppats på en modernisering - t.ex. stöd för Apple Pay (Curve funkar men upplever att det alltid är lite segare den vägen) - men :man_shrugging: )

2 gillningar

Jag skaffade bara några månader sedan Everyday-kort efter längre övervägning, man hade ju avvecklat precis Refunder Pay. Inte igen…