Förslag på spekulation / gambling för 20 000 kr

Hej!
Aktietips/Lekhink tips på aktier uppskattas.
Ingen lång sparhorisont.
20k startkapital

Är du ute efter att gambla (potentiellt bränna) pengarna?

Ja lite gambling.
Tanken är väl att jag säljer snabbt vid eventuell hög stigning.

Hur länge är tidshorisonten för dessa skulle du säga?

Insåg att jag var ute på väldigt tunn is med mina uppslag, och att det kunde tolkas som något jag rekommenderar.

Som alltid måste man göra sin egen hemläxa innan man investerar, och det enda jag är trygg med att rekommendera i skrift är Lysa eller billig indexfond.

Ledsen för tråkigt svar…

Om du är beredd att förlora en hel del men vill ha en grym potentiell uppsida så kan aktier i gruvbolag vara intressant. Hög volatilitet väntas i ekonomiskt oroliga perioder.

Nu är jag emot gambling per definition, men då hade jag tagit någon aktie som har stigit mycket och ligger på all time high. De flesta gör misstaget att tro att bara för att något ligger på ATH att det har nått toppen. Ett nytt rekord följs ofta av 42 nya rekord.

Så om jag var tvungen att gambla med 20 000 kr, då skulle jag tagit typ TESLA. :man_facepalming:

1 gillning

Menar du kort igen då? Eller lång den här gången?!
:joy: :rofl: :joy:

2 gillningar

HAHAHA… :joy::rofl:

Tänkte inte på att det ens kunde misstolkas. Menar LÅNG den här gången.

1 gillning

Att korta Tesla är en riktig mardröm :joy:
Testade det för typ ett år sedan, gick sådär :sweat_smile:

Någon gång kommer det att funka, tufft att hålla ut bara… Fråga @janbolmeson:grin:

1 gillning

Så är det ju, nån gång så ska det gå att korta den och tjäna pengar på det, men frågan är hur många gånger man hinner förlora innan det är dags :joy:

1 gillning

Jag hade nog köpt aktier i någon annan nyare elbilstillverkare.
Typ xpeng.

Hej

Köp Niklas Danalivs tjänst Goda Tider för 1500kr per år, starta sedan en KF på Avanza resp Nordnet och sätt in hälften hälften och var med på lite IPO. Väl spenderade 20’ :slight_smile:

12 gillningar

Håller med Filip! Jag hade gjort samma sak

Nio lär stiga inför “Nio-day” den 9:e Januari. Min gissning är att de kommer dubbla detta år om du vill hålla längre.

Jag är ingen expert öht men det jag själv funderar på är:

Om jag på något sätt kan komma över Roblox-aktier nu i jan när det ska komma upp pa Amerikanska börsen (någon som vet hur man kommer med i chansen att få tag på aktier i en börsintroduktion där, kom gärna med tips.).

Tack för tips!
Läste på deras hemsida att de rekommenderar att startkapitalet bör vara runt 100k för att man ska kunna ”haka på tåget ”?

Du bör ha minst 100 000 kr i totalt kapital. Men för att vara med i de olika tipsen räcker med de 10 - 20 000 kr. Anledningen är att Goda Tider-nyhetsbrevet är en spekulativ tjänst som ska ses som något utöver ens sparande (komplement), inte hela ens sparande då det är hög risk (typiskt det vi pratar om i denna tråd). :+1:

Så hur fungerar det i praktiken?
Låt säga att jag avsätter 100k och följer deras tips.
Framgår det vilket köpbelopp man bör lägga på respektive aktie?