Fortsätta lägga in pengar?

Hej! Har en fundering kring avgifter på fonder jag har.
Har haft Thematica Future Mobility i flera år (då jag verkligen tror på fokusområdet) men har på senare dagar reflekterat över den (jämfört med mina andra fonder) höga avgiften på 2,24%. Som jag förstår det som är det väldigt mycket pengar som kan brinna i avgifter i det långa loppet. Har ingen sparvision i tid utan det ska ligga så länge de kan då jag inte har några husplaner, bilköp eller liknande i dagsläget.
Just nu är fondkursen ganska låg (-49% på 3 år och -40% sedan köp) och funderar på om det är värt att fortsätta lägga in medans kursen är låg för att snabbare nå breakeven eller sluta lägga in helt. Min tanke är att uppnå breakeven(inköpsvärde 44tkr) och sedan sälja av för en säkrare fond, ex Swedbank Robur Technology A / Länsförsäkringar Global Index.
Hur tänker ni? Resonerar jag lämpligt?

Ber om ursäkt om det är luddigt formulerat då jag är en påtaglig nybörjare inom området och uppskattar all feedback!

3 gillningar

Extremt dyr fond! Jag hade personligen gjort mig av med den så fort som möjligt. Varför måste du hämta hem förlusten i samma fond du gjort förlust i, innan du säljer? Är ju inte ens säkert den kommer nå break even, och då sitter du ju bara fast i den.

Hade absolut sålt och bytt till en billig global indexfond som bas i sparandet istället. Angående teknikfonden så är inte denn “säker”, den är också ganska dyr och väldigt volatil. Men några procent i den som “lek/spekulation” kan väl gå an.

Även en fond som LF global är inte heller säker på det viset. Alla aktiefonder medför risk i olika grad.

9 gillningar

Om du verkligen tror på fonden är det ju ett guldläge att köpa billigt nu innan den börjar gå bra och kommer ikapp index.

Om du tror att det finns andra fonder som kommer gå bättre, eller åtminstone har en lägre avgift, bör du sälja allt och byta direkt.

1 gillning