Fortsätta lägga in pengar?

Hej! Har en fundering kring avgifter på fonder jag har.
Har haft Thematica Future Mobility i flera år (då jag verkligen tror på fokusområdet) men har på senare dagar reflekterat över den (jämfört med mina andra fonder) höga avgiften på 2,24%. Som jag förstår det som är det väldigt mycket pengar som kan brinna i avgifter i det långa loppet. Har ingen sparvision i tid utan det ska ligga så länge de kan då jag inte har några husplaner, bilköp eller liknande i dagsläget.
Just nu är fondkursen ganska låg (-49% på 3 år och -40% sedan köp) och funderar på om det är värt att fortsätta lägga in medans kursen är låg för att snabbare nå breakeven eller sluta lägga in helt. Min tanke är att uppnå breakeven(inköpsvärde 44tkr) och sedan sälja av för en säkrare fond, ex Swedbank Robur Technology A / Länsförsäkringar Global Index.
Hur tänker ni? Resonerar jag lämpligt?

Ber om ursäkt om det är luddigt formulerat då jag är en påtaglig nybörjare inom området och uppskattar all feedback!

3 gillningar

Extremt dyr fond! Jag hade personligen gjort mig av med den så fort som möjligt. Varför måste du hämta hem förlusten i samma fond du gjort förlust i, innan du säljer? Är ju inte ens säkert den kommer nå break even, och då sitter du ju bara fast i den.

Hade absolut sålt och bytt till en billig global indexfond som bas i sparandet istället. Angående teknikfonden så är inte denn “säker”, den är också ganska dyr och väldigt volatil. Men några procent i den som “lek/spekulation” kan väl gå an.

Även en fond som LF global är inte heller säker på det viset. Alla aktiefonder medför risk i olika grad.

9 gillningar

Om du verkligen tror på fonden är det ju ett guldläge att köpa billigt nu innan den börjar gå bra och kommer ikapp index.

Om du tror att det finns andra fonder som kommer gå bättre, eller åtminstone har en lägre avgift, bör du sälja allt och byta direkt.

1 gillning

Det där är fundamentalt feltänk och en variant av sunken cost fallacy. Det du säger är att du i nuläget har att välja mellan Future Mobility och, .t.ex, Globalfond. Du tänker nu fortsätta ha pengar i Future Mobility, vilket måste betyda att du anser att den har bättre förväntad avkastning framåt. Sedan vid en viss tidpunkt ska du växla över kapitalet till Globalfonden, dvs från den magiska tidpunkten som råkar sammanfalla när just du råkar gå breakeven kommer Globalfonden avkasta bättre.

1 gillning

Jo, anledningen till att jag tänker att jag hämtar hem förlusten i samma fond är helt enkelt för jag tror på den och jag inte har någon panik med att sälja just nu. Man förstår ju att fonder styrs av marknaden och det har senaste tiden inte varit någon tryck alls på elbilar, vilken påverkar allt annat i ledet från utvinning av material till produktion av diverse komponenter. Har en god tro på att området kommer utvecklas och effektiviseras (laddning, räckvidd, funktioner) kommande år och då finns stora möjligheter (då jag har extremt svårt att se att ett helt nytt drivmedel skulle anlända och direkt konkurrera ut resterande inom närtid) att efterfrågan ökar och på så sätt återfå den nuvarande förlusten.
Sen är självklart inget “säkert” i den bemärkelsen men mer eller mindre statistiskt/historiskt stabilt kanske är ett bättre ord? Självklart ska man heller inte ha historisk avkastning som facit för framtid men jag tror du förstår vad jag menar😊 Köper du resonemanget?

Det är lite det alltså. Tror på det som fonden riktar in sig emot men avgiften är inte hållbar långsiktigt. Tänker ha is i magen och fortsätta ha ett lägre månadssparande på denna fond med det lägre fondvärdet i beaktning och inom några år förhoppningsvis kunna återta den förlust som jag sitter på just nu. Har också i åtanke att 2025 förväntas bli köparens marknad (enligt spekulation) för elbilar och i samband med EU:s utsläppskrav som blir hårdare o hårdare för varje år så känns det inte omöjligt😊

Hade du köpt denna fond idag ? Om svaret är nej sälj nu om svaret är ja behåll då

5 gillningar

Känns som en bra fråga att ta upp med Optis börspsykolog. Spontant tror jag som några andra här att det är dumt att tänka att man ska hämta igen förluster i samma fonder som man har gjort dem i. Men å andra sidan verkar du tro på den. Den har stor exponering mot Kina, kan man fråga sig om det är rätt givet deras utveckling och alla tullhot som nu haglar.

1 gillning

Hade thematica men den gick så mycket minus (sålde -24%). sålde och köpte bitcoin certifikat istället. bättre att kapa bort blödande fonder och lägga i något bättre än att hoppas på uppgång. thematica har ju bara kraschat hela tiden. större chans att gå plus så länge du inte bara byter till en annan dyr nischad högriskfond.

Samtidigt tänker jag i det stora hela. Kina är världens största elbilsproducent. Enligt en källa så var närmare 20% av alla sålda elbilar i EU 2023 producerade i Kina och denna källa förutspådde att närmare 25% av sålda elbilar i EU skulle vara producerade i Kina (källa Var fjärde såld elbil i år kommer att vara tillverkad i Kina). Källor ska alltid tas med en nypa salt men sanningen ligger troligtvis inte långt ifrån dessa uppgifter. Preliminära strafftullar verkade implementeras redan förra sommaren -24, vilket man kan se på Thematicas fondkursutveckling men även att den “återkommit” i relativt stadig takt. Sedan tänker jag samtidigt att Kina är väldigt resursberikat för råmaterialutvinning och därmed också komponentproduktion för elfordon, vilket blir omöjligt att “konkurrera ut”. Tänker också att de är innovativa kring batteriteknik tex och därmed utveckling framåt och även där gynnas av de tillgångar de har i landet. Om jag förstår strafftullen korrekt så påverkar inte det komponenter eller tex “materialförsäljning” som säljs till övriga världen (om nu EU skulle besluta från ingenstans att produktion ska ske inom unionen eller nått) så det borde fortfarande gynna företagen som är inkluderande i fonden som tillhör övriga led i kedjan fram till elbilsproduktion. Har läst lite här på forumet däremot att ekonomisk framgång och efterfrågan inte är korrelerat till det en fondkurs positiva värdeutveckling? Vad reglerar det annars om inte företagens omsättning/värdering/upphandlingar?

Bra frågeställning! Känner inte till fonden men precis som @Karamelljesus säger så är det mycket börspsykologi här :slight_smile: Tack för att du tänkte på mig!

Ett klassiskt tankefel är just att man håller förlorare i väntan på att de ska tillbaka till break-even. Knyter an till det klassiska begreppet förlustaversion, i korthet att vi människor hatar förluster och låter därför bli att realisera förluster.

Kan såklart inte ge några råd kopplat till din specifika utmaning men inom forskningen nämns liknande som just ett klassiskt misstag. I korthet: man är för snabb på att sälja vinnare men håller fast vid förlorare för länge.

1 gillning