Fortsätta månadsspara i fonder CORONA

Hej!

Jag är en väldigt ny investerare på börsen och har börjat med globalfonder för att testa på. Min fråga är om jag ska avvakta med att fortsätta sätta in pengar i dessa fonder tills det blir stabilare? Det jag satt in än så länge är inte stora belopp. Eller ska man passa på att köpa mer nu när priserna på börsen redan gått ner? Eller är det ett dumt beslut?

Hej Ellen.

Det vad du ska göra är att ha automatisk månadssparande i Global indexfond och inte tänka på börsen långsiktigt. Börsen är sällan så stabil och brukar gå upp/ned. Att börsen går ned just nu är det bara bra för dig då du köper in dig billigare. Helt enkellt är allt som vanligt och börsen är ett utmärkt långsiktigt spar. Viktigast av allt är fixa detallt autimatisk och låta bli logga in i Isk. Om du har en Global indexfond är det ett tryggt och underhålls fritt långsiktigt sparande. Kortsiktigt sparkonto. Krångligare än så är det inte!Lycka till.

Mvh.Jack

Beror på vad du har för horisont på pengarna, pengar du behöver i närtid kan du sätta på ett sparkonto bara för enkelhetens skull och pengar på längre sik 5-10 år kan du placera i globalfonden. Ju längre ditt tidsperspektiv är ju högre är sannolikheten att du kommer kunna sälja med vinst