Tänkte i denna tråden fortsätta lite på den investeringsdagbok som jag påbörjade i den här tråden Investeringsdagbok + Efterlikna Optis portföljer på Nordnet till lägre avgift. Opti-6 och Opti-9. Den tråden beskrev även hur jag efterliknade Optis olika portföljer samt uppföljning på dessa. Men då jag har gått över till Frejvid så kändes tråden inaktuell och jag fortsätter därför i denna nya tråd.
Här kommer jag beskriva mina portföljer samt ge uppföljning på avkastning med jämna mellanrum samt tänka högt och bolla idéer.
Jag har tre portföljer (lågriskportfölj, mellanrisk, passiv) som alla består av aktier, räntor, guld och råvaror men med olika fördelning.
Aktiedelen är inspirerad av basportföljen som Jan har tagit fram:
70% global
10% tillväxtmarknader (50/50 stora/småbolag)
10% Sverige (50/50 stora/småbolag)
10% Amerikanska småbolag
Räntedelen är uppbyggd enligt följande upplägg:
50% statsobligationer (60/40 amerikanska/europeiska)
20% realräntor (50/50 amerikanska/europeiska)
20% företagsobligationer (50/50 amerikanska/europeiska)
10% statsobligationer tillväxtmarknader
Mer om räntefonderna som jag har valt kan ni läsa om i detta inlägg:
Mer om portföljerna och dess uppbyggnad och vilka fonder kan ni läsa om detta inlägg:
Kortfattat:
Lågrisk Välkommen till Frejvid
10% aktier (inga småbolag i Sverige och tillväxtmarknad-delen)
80% räntor
7% guld
3% råvaror
Mellanrisk Välkommen till Frejvid
40% aktier
40% räntor
15% guld
5% råvaror
Högrisk/Passiv Välkommen till Frejvid
75% aktier
10% räntor
7,5% guld
7,5% råvaror
När jag jämför portföljerna och dess avkastning så kommer jag göra det mot Nybörjarportföljen, Globala barnportföljen, Lysa bred 20/80, Lysa bred 60/40 och Lysa bred 90/10 samt SPP aktiefond global då det är dessa jag ser som alternativ mot att göra det själv. Det är även dessa olika portföljer som brukar rekomenderas här på forumet för de olika hinkarna. Infon hämtar jag från Shareville när det gäller modellportföljerna och från Lysas hemsida som visar historisk avkastning på sina portföljer med vald fördelning. Frejvid visar också simulerad historisk avkastning på mina valda portföljer.
Planen nu i början är att uppdatera ca 1 gång i månaden till att börja med för att sedan gå över till uppdateringar om avkastning 1-4 gånger per år om inga särskilda förändringar görs.