Förvara guld i företagsvalv utomlands

God dag,

För några år sedan så lyssnade jag en hel del på Peter Schiff och Michael Maloney, de sa: att förvara dina faktiska guldenheter (mynt, tackor) separat i ett valv är det bästa alternativet utöver att förvara det hemma.

Jag tror att argumenten var att om motsvarigheter som Bullionvault och 4GLD går i konkurs så kommer tackorna troligtvis tvångsäljas. Medan om du äger mynt och tackor separat i ett valv kopplat till ett ädelmetallsföretag så kommer dina varor kunna fraktas hem till dig.

Jag började handla på Starbullion för några år sedan som förvarar ditt guld i ett valv, företaget har valv i Singapore. Jag har reflekterat över detta ett tag nu - är det inte mycket mer praktiskt och billigare att sälja och skicka över kontanterna än att frakta hem guldet till Sverige?

Avgifterna är högre på Starbullion än Bullionvault:

• På Starbullion betalar du en spread som motsvarar att du skulle köpa guldet i butik - tillexempel 5% medan spreaden på Bullionvault är 0,5%
  • Om du förvarar tillräckligt mycket guld på Bullionvault så är avgiften 0,1% per år. I Starbullion så kostar det 0,39% för guld och 0,59% för silver.
Nu har jag guld i 4GLD, Bullionvault och Starbullion för att jag är nojig av mig om vem som har rätt.

Det finns många alternativ till Starbullion som Schiff Gold och GoldSilver.

Min fråga: Är alternativ som Starbullion onödiga?

Obs! Företaget heter Bullionstar - inte Starbullion - :wink:

Jag vill investera skattefria. Fick du certifikat till ditt guld? Hur kan du vet guldets kvalitet?
Om Bullionstar går i konkurs vem ska skicka guldet till dig i Sverige?