Fråga om artikeln "Bästa tipsen för din pension"

Hej,

Jag funderar kring ett tips som finns i avsnittet “Bästa och viktigaste tipsen för din pension

Där är ett exempel med Agda 70 år,som säljer sitt hus och flyttar till hyresrätt. Vid försäljningen får hon loss 2 milj. I exemplet står inget om hur hon placerar de pengarna? Förslag?

Sen tänker jag att med så låg pension 10 000 får man knappast hyra en lägenhet idag även om man har pengar på banken.

1 gillning

På samma sätt som jag alltid rekommenderar att man investerar sina pengar. En kombination av sparkonto och fondrobot / global indexfond. Se avsnitt #99.

Om man kan t.ex. lägga 12 månadshyror rullande i deposition, varför skulle hon inte få det?

1 gillning

Det har varit en del artiklar om personer med låg pension men med pengar på banken som inte fått hyra lägenhet. Pga att hyresbolaget bara tittade på pensionen. Mycket märkligt men…

Håller med, men det är ju ofta “bara” en förhandlingsfråga. Sedan finns det ju fastighetsbolag med noll taktkänsla och förståelse, men då kan man ju fråga sig om det är någon man vill ha som hyresvärd. Sedan förstår jag att alla inte har det självförtroendet, det är ju en träningssak.

Låter superskumt! Min erfarenhet är att 3 månadshyror i deposition brukar lösa det men kan ju vara ett knäppt hyresbolag. Lutar åt åldersdiskriminering?

1 gillning