Jag har idag ett relativt välavlönat jobb (75 000) i en av Sveriges större städer. Ca 3 000 000 på börsen och en villa som är belånad till ca 60 %. Gift och min bättre hälft har en fast anställning och en snittlön ca.
Jag har hamnat i en situation där jag inte trivs med mitt yrke och vill hitta på något annat men har svårt att landa i vad när livet pågår (3 barn mm). Jag funderar därför på att ta en del av sparpengarna och ta ett friår för att landa i vad nästa steg i livet skulle kunna vara, vad är kul, vad vill jag jobba med osv?
Nu till min fråga, är det någon som har erfarenhet av ett friår och kan dela med sig av lite kloka tankar?
Låter verkligen som om du har förutsättningarna att unna dig det. Nu vet jag inte hur gammal du är, men man spenderar ju rätt mycket tid på jobbet, så trivs du inte är det väl jätteklokt att ge dig själv möjligheten att ändra på det!
Har du en aning om vad du skulle vilja göra istället? Går det att ha någon form av plan för hur du ska kunna prova på och ev öka möjligheterna att få ett sådant jobb under ett år?
Jag har haft ett för ett gäng år sedan. Kände mig less på jobbet och hela branschen. Sa upp mig och var ledig ett år. Bland de bästa besluten som tagits och till sist kom lusten till att arbeta tillbaka. Jobbar nu i samma bransch men i annan roll och trivs bra.
Vi var i thailand ett halvår med barnen . Time out. Barnen gick på svensk skola o jag löste tyska deckare i höngmattan , kurs på universitetet:)
Så ta ledugt en period då o då är enligt mig en bra investering i sig själv o familjen