Framtidssparande till barn med låg inkomst

Jag har ett barn med flera funktionsnedsättningar. Han kanske aldrig kommer att jobba. Eller kanske får han ett lågbetalt jobb och deltid. Har sparat till honom i fonder, men funderar över om det finns bättre upplägg? Vill inte att han ska behöva snåla på allt. Han har ca 90 000 sparat i sitt eget namn (men kommer få förvaltare alt. God man när han blir myndig pga intellektuell funktionsnedsättning så de kommer inte gå åt till ostbågar😁). Han är 13 år nu om det spelar roll.

Jag är rätt okunnig om ekonomi. Sparat en period i kapitalförsäkring, men förstod aldrig hur det fungerade. Alla tips är välkomna!

Jag skulle satsa på en stabil portfölj med utdelningsaktier. Det skulle då handla om sådana välkända och stora bolag som sannolikt inte går i konkurs. Från denna portfölj kommer utdelning som barnet i vuxen ålder kan få lite extra fickpengar. Aktierna behöver inte köpas och säljas utan ligger stabilt och levererar utdelning.

Exakt sparform just nu spelar mindre roll så länge det handlar om aktiemarknaden i en eller annan form. När hen ska ha sina pengar själv så är modellen med utdelningsaktier bra.

Enklast möjligt:
90/10 portfölj på Lysa.

1 gillning

En fördel är aktier med utdelning per kvartal eller liknande så att inte alla pengar slösas bort. För den som inte är så rationell är det bäst att ha lagom med pengar som kommer regelbundet.

Tror inte TS är beredd att lägga ner tiden det tar att sitta och läsa kvartalsrapporter och analysera bolag hit och dit. Finns inget som talar för att utdelningsaktier kommer att överprestera mot index. Gör det det så är det någon annan faktor än själva utdelningen, typ value.

TS, gör dig en tjänst och kör det simpelt och långvarigt. Då är Lysa perfekt, alternativt Avanza/Nordnet med en eller två fonder i. Typ SPP global och räntefond/cach.

1 gillning

Lysa är givetvis bra nu när pengar stoppas in i sparandet. Om någon ska bo på ett gruppboende och ha den typ av ekonomi som hör samman med det så är det bra med en ”självgående” mekanism som genererar fickpengar. Poängen är inte att jämföra med index utan att ge regelbundna utbetalningar som inte kräver några åtgärder.

En fond som XACT Högutdelande kan förstås vara ett bra alternativ till utdelningsaktier.

1 gillning

Fördelen med utdelningsaktier är ju “pengar på kontot direkt”, annars måste nån sitta och sälja av fonder/aktier efter eget tycke och smak.

Oavsett vilket är det ju bra med ett så brett sparande som möjligt, t.ex. en ETF, då jag tolkar att de inblandade inte orkar sitta och läsa på så mycket.

Finns många trevliga ETFs från iShares eller Xact om det är utdelningar med hög riskpsridning som man vill åt. Kanske i kombination med 25% preffar.

/H

1 gillning

Krångla inte till det med enskilda aktier, ETFer eller för den delen en komplex portfölj. Johanna skriver t.o.m. att hon är relativt okunnig inom ekonomi. Finns ett intresse för en portfölj hade den kanske redan funnits där.

Spara pengarna på fondroboten Lysa, går mig veterligen att schemalägga uttag. Set it and forget it, fantastiskt enkelt.

Man kan till och med välja flera alternativ.

Detta till en löjligt låg avgift på 0,37%. XACT Högutdelande kostar 0,3% plus courtage med lägre diversifiering och allt meck.

Att sälja av aktier eller få utdelning är i slutändan samma sak.

5 gillningar

Exakt, tror det här med utdelning är lätt att missförstå, eller att man mentalt bokför pengarna på ett sätt som inte är gynnsamt.

2 gillningar

Tack! Men aktier är för svårt för mig. Eller kanske för mycket att läsa på om…

Helt rätt, har inte tiden eller kunskapen för aktier. Lysa och Nordnet sparar jag själv i, så det borde vara lätt att ordna till honom också.

Tack! Precis nåt sånt jag letat efter!! :cherry_blossom:

1 gillning

ETF hör också till kategorin ”fortfarande för svårt för mig”. Tänkte prova lite, men fastnade på kunskapsfrågorna innan jag fick investera, kanske lika bra! :roll_eyes:

Japp !

Finns några Youtube videos av Ben Felix om utdelningsaktier, de har och gjort ett eller flera avsnitt på deras podd om det.

Inga problem, lycka till med sparandet!

1 gillning

Hej!

Jag är i samma situation med ett barn på 11 år som aldrig kommer ha ”ett riktigt jobb”, utan det kommer högst troligtvis bli aktivitetsersättning/sjukersättning som inkomst.

Jag utbyter gärna idéer och tankar om hur man gör det bäst för sitt barn som aldrig kommer kunna försörja sig själv.

Det jag har gjort hittills är att öppna en kapitalförsäkring i mitt namn med barnet som förmånstagare, där vi månadssparar. Jag vill inte att barnet ska äga några pengar i eget namn, eftersom det då kan minska beloppet man får i aktivitetsersättning och bostadstillägg när det blir dags för det.

3 gillningar

Jag skulle nog kört på lysa 100% aktiefonder.

De har ett utbetalningsplaner där man kan ta ut viss % etc.

Då får ni bra spridning och allt är enkelt. Har själv barn och kan bara tänka mig hur mkt fokus man måste lägga om de har extra behov.

Gör det enkelt, lysa 100% I eget namn

Ta hand om er

2 gillningar

Har tänkt mycket på det här. Till att börja med var jag inne på att han inte behöver ha så mkt kapital eftersom han inte kommer kunna köpa sitt boende. Men sen insåg jag vilka låga summor som man får i ersättning :cold_face:

Viktig tanke om ersättning och kapital. Vet du ungefär vid vilka belopp gränsen dras?

Påbörjat ett sparande i mitt namn nu också tänkt för honom på Lysa.

Tack! Är inte så enkelt att bara läsa sig till fakta i alla frågor, barnspar finns massa info om -sparande till barn med ”extra allt” har jag inte hittat någon info om alls!

Påbörjat ett lysasparande nu i mitt namn tänkt till honom.

1 gillning