Från nybörjarportfölj till globala barnportföljen

Hej!

Jag har under en tid sparat i nybörjarportföljen men har nu insett att mitt sparande är mycket mer långsiktigt och att jag har möjlighet att ta en högre risk då jag bara är 23 år. Min tanke är därför att ombalansera min nybörjarportfölj till en variant av den globala barnportföljen. Jag är student, har sparat ungefär 30 000 och har möjlighet att spara runt 600-1000 kr/månad. Kort och gott är frågan, vad anser ni om den här fördelningen?

Länsförsäkringar Global Indexnära 35 %
SPP Aktiefond Global 35 %
Spiltan Aktie Invest 13 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 7%

SPP Obligationsfond 5%
Spiltan Räntefond Sv 5%

Kanske är helt ute och cyklar men är nybörjare så bare with me!

Ha det gott!

Hej!

Tycker det ser bra ut, en rimlig fördelning. Små skillnader från modellen för Barnportföljen som är 60% Globalfonder (i ditt fall 70%), Sverige fonder 20% (13% för dig), Tillväxtmarknad 10% (7%) och sedan 10 räntor.

Fördelningen i ditt förslag är 90% aktier och 10% räntor precis som förslaget för Barnportföljen, så risknivån stämmer, procentsatsen gissar jag är baserad utifrån summan?

Du är inte ute och cyklar, utan det här är en fördelning mellan aktier och räntor som passar för lång horisont precis som du önskar!

Hälsningar
Elin

Tack för svar! Exakt procentsatsen är baserad utifrån summan. Men då prövar jag det här!

Hälsningar
Filippa