Från sparande till spenderande när?

Så bra tänkt!

För mig är det det som gör att jag har en sen FIRE som målsättning, + att min hustru är några år äldre än mig och jag vill inte jobba tills hon är över 70.

Som lärare har jag världens bästa jobb men precis som på andra jobb är det också mycket onödiga skituppgifter jag behöver göra.

Valfrihet, maximal valfrihet. Portföljen är prislappen, värdet är tiden.

3 gillningar

Valfrihet här också. Jag har ett varierat och intellektuellt stimulerande jobb. Men jag MÅSTE jobba, annars får jag ekonomiska problem. Eller ja, nu måste jag inte längre, då mina tillgångar är tillräckliga för mitt vardagsliv utan mer inkomst (men jag vill göra mer än bara vardagslunket, så jag behöver mer stålar). Det är en oerhört skön känsla att inte vara beroende av jobbet. I det mesta i livet måste man välja mellan trygghet och frihet. Med pengar kan man få båda.

Den andra delen är att jag har så mycket jag älskar att göra men som jag inte har tid med, eftersom arbetet tar upp så mycket av min dag. Saker som är mer meningsfulla, mer intellektuellt stimulerande, mer sociala, och helt enkelt vad jag vill göra med mitt liv om jag får bestämma själv. Men ingen vill betala mig särskilt mycket för att göra detta, och jag vill inte ta betalt för det. Så då behöver jag finansiera mig själv.

1 gillning

“Hitta ditt drömjobb, så behöver du inte nå FIRE”, sägs det ofta på forumet. Men ett drömjobb + en portfölj med FIRE-belopp tar både drömjobbet och livet till helt nya höjder.

Jag uppnådde FIRE genom min hobby som genererade bra med pengar. Jag hade därmed mitt drömjobb med en hel del friheter. “Löneslav” var jag inte, men ändock strävade jag efter ännu mer frihet:

• Friheten att kunna välja om jag vill “jobba”/syssla med hobbyn överhuvudtaget, idag, 3 kommande veckor, eller de kommande åren.
  • Friheten att kunna välja bort datorskärmen och istället spendera dagen utomhus baserat på känsla och hur vädret ser ut utanför fönstret.
  • Frihet från att någon extern person (utanför familj & vänner) lägger in något i min kalender.
  • Frihet från kravet att det jag gör måste generera en krona till. Bort med ekonomisk oro! FIRE-portföljen täcker allt i många decennier framåt.

Jag har således med flit valt bort alla kunder & samarbeten som kräver möten och deadlines, samt lägger betydligt mer av min vardag på diverse utomhusaktiviteter.

2 gillningar