Fundering kring globala barnportföljen

Hej, är ny på det här och tänkte fråga angående den globala barnportföljen för där finns en fond som heter Handelsbanken G1 småbolag ind cri Ai SEK men totalavgiften är på 0,64 är det inte ganska hög avgift eller tänker jag tokigt?

Jo lite för högt är det men tyvärr är det den billigaste fonden med globala småbolag

Tack för svar . Tänkte i en sån här portfölj är det viktigt att ha guldet eller kan man bara fördela ut dem % på nån av de andra fonderna?

Om du inte är intresserad av att ha guld i din portfölj så kan du absolut fördela ut det på andra fonder, jag hade lagt 5% i Sverige och 5% Tillväxtmarknad.

Om guld är viktigt eller ej beror nog mycket på hur den investeraren i sig ser på just värdebevarande mot värdeskapande, jag själv har svårt med guld just för att det är en värdebevarande tillgång och jag är ute efter att investera mina pengar i något som skapar värde.
Sedan finns det massa studier som säger att en del guld ger en högre riskjusterad avkastning på lång sikt, det kan jag absolut förstå, men tror man själv får fundera över vilken risk man vill ha i sin investering och investera utifrån den :slight_smile:

Här har du däremot ett avsnitt som Jan har gjort om just guld, där tas för och nackdelar upp :slight_smile:

Tack så mycket för svaret, man blir lite klokare för varje dag även en nybörjare som mig :ok_hand: