Fundering kring guld, aktier och sparkonto

Hej!
Jag tänkte att jag frågar forumet eftersom det gång på gång visat sig vilken stor kunskap som finns här.
Jag har funderat lite på hur en portfölj med 1/3 aktier, 1/3 guld och 1/3 på ett sparkonto skulle bete sig.
Med dagens ränteläge kanske det vore ett alternativ till rika tillsammansportföljen?
Jag antar att risken blir högre eftersom det blir mer guld och aktier, men det känns inte optimalt med så mycket räntor i dagsläget.
Kanske dra ner mängden guld och aktier?
Mvh Robin

1 gillning

Jag har funderat på precis samma sak, just eftersom jag inte tror på obligationer.

Jag landade dock i att köra RT portföljen av flera skäl (har fungerat länge och att jag får ett ‘test’ i egna portföljer om mitt bet mot obligationer är fel).

Men visst hade det varit intressant om någon kan simulera fallet med 3 * 1/3 :slight_smile:

1 gillning

Ja jag kör också på rika tillsammansportföljen. Men hade som sagt varit kul att veta.

Kanske så här?

2 gillningar

Tack för det.
Vilken bra hemsida!

1 gillning

Första gången jag testat sidan men sett andra länka den. :slight_smile:

Det är i USD så där blir det fel iaf.

Du är en klippa Aen! :grinning::+1:

Bortsett från växelkurs påverkan, förvånansvärt liten skillnad.

Skillnaden ökar efter finanskrisen 2009 vilket sammanfaller med att räntorna kollapsade dvs obligationspriserna ökade.
Före 2009 ser det väldigt lika ut med/utan obligationer.

Det är bensin på brasan att skippa obligationer om man inte tror på ännu lägre, mer negativa, räntor.

Hmm :thinking:

TILLÄGG: Efter att ha tittat närmare och delat upp i olika tidsperioder.
Nej faktiskt från 2009 till nu är en period där utan obligationer faktiskt gått bättre än med obligationer - helt mot vad jag tyckte mig se i grafen. Lurad av compoundig tror jag.

Med obligationer blir drawdown mindre så mer stabil med obligationer. Inte heller vad jag trodde.

Ville bara lägga till det … kräver mer analys så ursprunglig RT får gälla tillsvidare :grinning: