Hej alla!
Jag är (mestadels) en lurker är på forumet, men hade egentligen lite tankar om min situation när det kommer till sparandet, specifikt när det kommer till bostad samt pengamaskin.
Så här är det, jag är student som nu precis ska börja mitt sista år (5 året, pluggar Civilingenjör inom IT) och har tidigare i mitt liv i princip bara sparat till pengamaskin. Detta beror mest på att jag tidigare inte känt någon större längtan till att äga mitt boende, men har under den senaste tiden fått fler och fler tankar på att göra det. Nu undrar jag lite hur jag ska tänka. Tänker att man vill fortsätta månadspara till sin pengamaskin, men kanske också ta en del av den inkomsten till att spara för en bostadsrätt?
Lite mer relevant info är väl att jag är ganska bortskämd som har kunnat bo hemma under hela min studietid, nästan helt utan större utgifter, då det var mina föräldrars sett att stötta mig under studierna. Jag har även tagit fullt CSN lån som jag använt som billig hävstång på mitt egna kapital (studiebidrag + jobb) (vilket man kan undra hur smart det är nu när räntan på CSN ökat markant).
Värt att tillägga är att jag bott utomlands ett halvår nu det senaste, så jag har lite koll på kostnaderna för att leva ensam också, men inte direkt hur det ser ut i Sverige. Därför skulle jag tro att det närmsta året efter min utbildning är färdig planerar jag på att bo i hyresrätt för att få en uppfattning om mina levnadskostnader på Svenskt plan. Detta gör att isåfall så skulle minsta bostadshorisonten ligga på runt 2 år.
Hur skulle ni resonera? Vad har jag inte tänkt på, vad borde jag tänka på? Har även extrajobb vid sidan av studierna som betalar en del, så man har inte heller bara CSN att röra sig på.
Tack för att du dig tiden att läsa, detta är mest lite av ett sätt att skriva av mig, men råd och tankar uppskattas alltid!