Jag försökte läsa in mig på de delar som kan angå mig men mycket av det gick lite över huvudet på mig såhär precis efter midnatt. Får försöka sätta in mig lite djupare. Jag planerar att driva min verksamhet så länge det går, men bär du säger förlust, menar du vid inaktivitet men fortsatt lönebetalning?
Hur mycket ökar utdelningsutrymmet och blir mellanskillnaden på att utdelningen är lågbeskattad och det man betalar i statlig skatt då alltså ett netto positivt resultat?
Utdelningsutrymmet ökar för dig med halva lönebeloppet över brytpunkt. Typ 170k.
Du betalar ingen statlig skatt eftersom du betalar in pengarna i en IPS (privat pensionsförsäkring). Ditt bolag betalar givetvis arbetsgivaravgifter som på vanlig lön.
Du måste kunna leva med att dessa medel är spärrade till minst 55. Tänker man i Firebanor är det kanske inte något problem. Och du får ett sätt att få ut mer medel från bolaget medan du fortfarande har det aktivt. Bygger på att du inte tar ut någon annan tjänstepension. Tolkade även dig som att du äger bolaget 100% och är ensam som jobbar i det.
Dina antaganden stämmer!
Nu ändras dock 3:12 reglerna, så frågan är hur mycket större utdelningsutrymme man får med IPS.
IPS spåret förutsätter också att man inte avsatt till TJP via bolaget tidigare.
p-fond är bara en term. Pengarna kan ligga på räntebärande konto, KF eller liknande.
Att ta ut lön ökar ju dock din pensionsrätt, så det är något man behöver räkna på också.
Att ha en lön kan ju dessutom underlätta om man vill låna till bostad eller liknande och inte vill betala cash.
Är det en fråga verkligen? I det nya skall man ta lönesumman minus 8 inkomstbasbelopp (644k). Det ger i mitt exempel 989-644=345 i löneunderlag. 50% av detta är lönebaserat utdelningsutrymme ~170k. Vilket tillkommer utöver schablonbeloppet f.n 322k.
Ja, jag kommer fortsätta ta lön hela tiden eftersom jag förmodligen kommer göra två till bostadsköp (minst).
Ja precis så! Om du ska köra FIRE via bolaget som ditt inlägg antydde antog jag att du tänkte sluta jobba men fortsätta ta ut lön vid någon punkt.
Det låter som att du kanske ska ta ett samtal med revisor eller duktig redovisningskonsult kring de olika möjligheter du har?
Det var så jag trodde du menade men ville bara förtydliga! Planen tills vidare är att fortsätta med verksamheten som jag trivs med enormt. Förmodligen kommer jag att jobba när båda lägenhetsköpen görs. FIRE vid ca 50 verkar rimligt. Om inte annat sluta någonstans tidigare men då fortsätta ta lön tills 50 och se över exitmöjligheterna.