Dagens avsnitt är en nyinspelning av vårt klassiska “Fyra-hinkar-principen”-avsnitt baserat på många av de diskussioner vi har haft i forumet.
Målet med fyra-hinkar-modellen är som tidigare att vara en mental modell som hjälper till att:
- ge en bättre balans i din ekonomi,
- ge ett högre ekonomiskt välmående, och
- att hantera några av de risker vi alla behöver förhålla oss till
Framförallt handlar det om de fyra riskerna:
- Risken för oförutsedda händelser på utgifts- och inkomstsidan
- Risken för inflation och pengarnas minskade köpkraft
- Volatilitetsrisken som gör att vår förmögenhet varierar i värde
- Felkalibrerad ekonomisk plan med ett för högt / lågt sparande
Det som är nytt i dagens avsnitt är att jag har försökt ta hänsyn till mycket av den feedback som vi har diskuterat i forumet de senaste två åren sedan förra avsnittet. Det handlar framförallt om:
- Antalet hinkar - vi pratar både om 2, 3 och 4-hinkar och relevansen
- Trycker på att göra det till sitt eget med allt från innehåll till hinknamn
- Är tydliga med att det är en mental modell som ska stödja
- Tydligare med riskerna som den ska adressera.
Tack till @JayR, @JFB, @Daniel_Nilsson, @Jonathan.S, @Kurt, @Hansa, @PerW, @Ola_Morin, @Kent_Hansson, @Andre_Granstrom, @Nightowl (och alla er som jag glömt) som bidragit till att förhoppningsvis göra ett än bättre avsnitt.
Många hälsningar,
Jan
Sammanfattning av avsnittet på 12 minuter
Jag har fått feedback och önskemål om ha kortare avsnitt som går mer rakt på sak utan så mycket “sockerkaka och katter”-snack. Så här kommer en sammanfattning av det längre avsnittet.
Återkom gärna om det är något som jag ska göra mer av.
Hela det ordinarie avsnittet: Fyra hinkar principen 2023
Som vanligt kan du se hela avsnittet nedan:
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon , med bildspel, mp3:a och hela paktet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.
FikaTillsammans om 4-hinkar-principen för dig på Patreon
Du som är medlem på Patreon är varmt välkommen på följande FikaTillsammans på detta tema den 2 mars.
Några av de viktigaste punkterna
Här är några av de viktigaste punkterna från avsnittet som jag ser det.
Först kommer variationen med bara två hinkar som jag upplever förespråkas av främst @Daniel_Nilsson, @JayR och @Jonathan.S. Fördelen som jag ser det är att den är väldigt enkel att förstå och implementera - särskilt om man isolerar modellen till att bara hantera ens fria kapital och inte det bundna (t.ex. pensioner och boende).
Nästa variation blir genom att lägga till “Lekhink”. Här har jag dock döpt den till “Spekulationshinken” för att särskilja den från “Investeringshinken”. Här gör jag det enkelt för mig genom att definiera:
- Investera = acceptera marknadens genomsnittliga avkastning
- Spekulera = aktivt göra val för att överträffa marknaden avkastning
Nackdelen med att investera då blir ju att det är “tråkigt” och det ökar inte den finansiella kompetensen. Här kan man således lägga till olika typer av annorlunda “satellitinvesteringar” som jag tror att @JayR döpte det till i en tråd.
Avslutningsvis kommer vi till min variant som är den som har hängt med sedan början. Jag personligen gillar mellanriskhinken (kanske för att jag är riskavers) men det är också den hink som oftast möter motargument. Jag gillar den eftersom jag gillar att lägga in hela min ekonomi - inkl. boende, pension etc - och jag upplever att t.ex. inkomstpension eller bostad blir knökig att passa in utan en mellanriskhink.
Det gör det också enklare för mig att få in den i en risk vs sparhorisont graf enligt följande:
och det gör också att säcken blir väldigt snyggt ihopknuten i följande tabell:
Trådar och diskussioner som refereras till i avsnittet
Här är länkar till några av de olika diskussioner som refereras till i avsnittet och som ligger till bakgrund för det:
- De olika hinkarna och fyra-hinkar-principen | Total Make Over 2021? 🤔
- Fyra-hinkar-principen | Vilken är rätt ordning att spara i hinkarna?
- Finns det stöd i forskningen för "fyra hinkar" principen?
- Ett annat perspektiv på Fyra-hinkar-principen... | Modellen skivad på ett annat sätt
Övriga länkar:
- Historien om Jeanne Calment (Forbes, New York Times)
Så, nu ser jag med skräckblandad förtjusning fram emot er feedback.
PS. Lite roligt när jag sammanställde alla namnförslag på de olika hinkarna från forumet… Vi är varken överens om antalet hinkar eller namnen på dem.
Hink 1 | Hink 2 | Hink 3 | Hink 4 |
---|---|---|---|
Bufferthinken | Mellanriskhinken | Passiva hinken | Aktiva hinken |
Lågriskhinken | Defensiva hinken | Högriskhinken | Lekhinken |
Sparhinken | Konservativa hinken | Investeringshink | Spekulationshinken |
Pengar-nu-hink | Räntehinken | Pengar-sedan-hink | Hobbyhinken |
Likviditetshink | Tillväxthinken | Lärohinken | |
Extremriskhinken | |||
Aktiehinken | |||
Slaskhinken |