Fyra-hinkar-modellen 2023 | En mental modell för en bättre balans i din ekonomi | #288

Jag har utgått från 4-hinkar-principen senaste åren, men efter avsnittet börjar jag ifrågasätta varför jag fokuserar så mycket på hinkarna. Det har kanske inte jättestor betydelse men jag gillar att börja med vad är det för något jag sparar till och när i tiden ska jag använda pengarna. Sen vilken hink pengarna ligger i just nu är bara en mindre detalj.

Sparande till Mål summa Om hur många år Risk
Buffert 45 000 kr 0 Låg
Resa 60 000 kr 1 Låg
Kontantinsats 500 000 kr 4 Mellan
Brölopp 150 000 kr 7 Mellan
Barnsparande 300 000 kr 14 Hög
Pension 2 500 000 kr 27 Hög
Lek - - -

Jag vill inte ha en indelning utifrån risknivå, jag vill hellre dela in sparandet efter funktion i första hand.

11 gillningar

Ja det är väl ett bra upplägg. Risken är väl kanske att listan blir väldigt lång. Men det blir ju same same. Så anpassa det som passar dig bäst :+1:

Jag har lite svårt att förstå det här med målsparande och konsumtion. Jag tänker att det är utöver buffert, mellanrisk hink. Men då blir det så stora summor.

Man skulle kunna tänka sig att man ”lånar” från hinkarna till målsparande/konsumtion och sen fylla på efter man.

1 gillning

Hej, fortfarande novis men använder 4 hinkarsprincipen sen ett tag tillbaka.

Noterade att mellanriskhinken gått från 60/40 till 50/50 som rekommendation och högrisk från 90/10 till 100/0. Finns argumenten till detta i någon specifik tråd då jag inte uppfattade dessa i avsnittet (bara av nyfikenhet)?

Sen ser jag med spänning fram mot extra avsnittet för att se om fritt kapital i mellanriskhinken tas upp. Vet att det tidigare gjorts i ett 4 hinkars avsnitt.

Stort tack för en toppen podd och forum.
Så tacksam.

2 gillningar

Jag skulle gissa att det bara är en förenkling. Dessutom har det varit många som inte tål räntefonder. Så Jan har väl tänkt att det blir enklare med den indelningen.

Jag själv kör med 60/40 i mellanrisk och 90/10 i högrisk. Räntedelen har jag lång räntefond med statsobligationer (AMF Räntefond Mix).

4 gillningar

Strålande redovisat. Helt i min smak. En post som skulle passa i många trådar.
Pengar är bara ett verktyg. Vad ska de användas till? När behöver du dem? Hur stora svängningar i kapitalet tåler du under resan? Hur mycket arbete är du beredd att lägga på att ”sköta” pengarna? När allt det är besvarat, ger det sig nästan själv hur de ska investeras av sig själv.

3 gillningar

Och också precis vad (jag tänker mig att) RikaTillsammans-programmet 2023 [anmälan stänger i veckan! Hint hint eventuella intressenter: kom loss och anmäl er!] kommer hjälpa mig (och andra deltagare) att få syn på: vad är eg poängen med stålarna liksom? Hur kan/kommer de bidra till mitt rikare liv, och då menar jag ett liv rikt på liv, itne ett liv rikt på pengar.

2 gillningar

Om man tittar på avkastningen så har ju amortering av bolån flyttat från bufferthinken till mellanriskhinken. Det är ju här det blir en vattendelare likt RDPD huruvida en fastighet är en tillgång eller inte. Kallar man fastigheten för tillgång så bör man kunna kalla amortering för sparande, eller tänker jag fel? :slight_smile:

1 gillning

Hej
Mycket bra avsnitt!
Har dock en önskan om ni kan göra ett avsnitt där ni går igenom exempel på:

1. Get Rich fasen och vad förslag på vad man kan inv i. Har försökt att följa i forumet ang guld…jag har inv i Xetra Gold…men tycker att det låter som om det är inte bra…har denna uppdelning enl Högrisk hinken/Barnportföljen.
  2. Stay rich fasen och när och från villen hink man plockar ut de 4% (dvs om man har gått i pension och har sin Allmänna och Tjänstepension, hur mycket per hink skall man plocka ut och från vilken hink?)
    :slight_smile:
3 gillningar

Detta avsnitt gillade jag och kan ta till mig på ett helt annat sätt än tidigare mer strikta fyra-hinkars-princip. Att välja att jobba utifrån tid och mål och sen sätta risknivån på det gör att investeringsmetoden faller sig naturligt och därmed den förväntade avkastningen.

Tack!

2 gillningar

Detta behandlades väl i avsnittet (det fanns med i transkriberingen):

Jan: Men sen när man är i en “stay rich”-fas, d.v.s man har gått i pension eller vunnit det ekonomiska spelet, då vill man ha ett annorlunda flöde. Då är flödet från högriskhinken som fyller på mellanriskhinken, som i sin tur fyller på bufferthinken. Bufferthinken använder man sedan för att betala sina utgifter.
"

1 gillning

Bra avsnitt! Gillar nya sättet att diskutera hinkar, det blir mer tydligt.

Dock har jag en allmän återkoppling och det är att jag upplever att forumet kommer upp alldeles för ofta och för omfattande i podden. Försöker tänka ut vem som har glädje av att veta att X diskuterades i en tråd med femtioelva inlägg där Y och Z argument togs upp.
Det blir ungefär som nån som återberättar något från en fest. Var man med vet man redan. Var man inte med och inte känner till personerna är det inte särskilt intressant. Jag skulle alltså föredra mycket mer kortfattade referenser till forumet när det verkligen behövs och max 2-3 ggr per avsnitt.

6 gillningar

Har inte lyssnat på avsnittet än, men: har ni slopat guld, eller missade jag det någonstans?

Angående räntor, vad är målfördelning mellan korta, långa, high yield om det finns en målfördelning kring detta?:relaxed:

Guld har väl aldrig varit med i fyra hinkar-modellen? Däremot i RT-portföljen finns den.

2 gillningar

Aha, my bad!

1 gillning

Guldet finns med i samtliga modellportföljer. Däremot har man inte ännu presenterat någon ny laguppställning i portföljerna för 2023.

Så om man använder 4-hinkarsprincipen och rikatillsammans modellportföljer så får man med guld i mellanriskhinken och högriskhinken/passiva hinken.

Detta genom nybörjarportföljen (10% guld) och Rikatillsammans-portföljen (25% guld) som vanligtvis placeras i mellanriskhinken.

I passiva/högriskhinken så finns globala barnportföljen som ett förslag och den innehåller också 10% guld.

Angående din andra fråga om räntorna så finns det en lång tråd om förslag på basportföljen för räntor. Det finns ingen exakt bestämt fördelning av korta, långa eller krediter. Man får försöka välja fördelning utefter ens egna behov och preferenser.

1 gillning

Idag i “kom igång” föreslås basportföljen som inte innehåller guld :slight_smile: det är inte självklart att man kommer över att man ska köpa guld om man bara följer RT.

1 gillning

Håller med…börjar bli riktigt snurrigt nu… :crazy_face:

Tyckte även Carolinas kommentar ang att en fråga ställs i forumet, så blir det x svar med diverse utlägg och analyser i micro land…
Väldigt jobbigt att läsa igenom alla svar och slutar med att efter x antal svar…har inte fått svar på frågan eller totalt tappat intresset pga “för mycket nördighet”…

skulle var bra om det kunde sammmafattas “nånstans”…

1 gillning

Jag tänkte föreslå en alternativ hinkuppsättning.

Ofta nämns i forumet att ”pengarna ska ju ändå inte användas förrän om 29 år”, vilket innebär att ofta handlar sparandet om privat pensionssparande och man skjuter upp konsumtion till dess, man vill sätta en guldkant på sitt liv då. Det behövs en Pensionshink.

En hel del som är pigga och krya i pensionsåldern kommer ändra uppfattning och fortsätta att spara/snåla eftersom man vill efterlämna sig ett arv till barnen.
Pensionssparandet behöver delas upp i två hinkar, en för att trigga fram så att man faktiskt sätter guldkant under sin sista del i livet och en hink för sitt arv.

En del av oss kanske vill sluta jobba tidigare, eller har en partner som vill sluta jobba tidigare då det finns en åldersskillnad. Det blir kanske inte så mycket guldkant om man får sitta hemma och vänta på sin partner ska komma hem från jobbet i flera år. Då behövs kanske en ”Sluta Jobba tidigare”-hink som man sparar till.

Men alla kommer inte få uppleva pensionsåldern, och en del som gör det kommer inte vara så pigga, kanske har begränsande sjukdomar etc. som kommer hindra dem till att få uppleva den där guldkanten. Varför skjuta upp hela den där guldkanten i livet tills en tid där det finns som störst risk att du inte kan njuta av den? Det behövs en modell även för detta.

För din trygghet, så behöver du en bufferthink för oförutsedda händelser som t.ex. att bilen går sönder, arbetslöshet, sjukdom etc.

För kortsiktigare konsumtion som är större än att de ryms inom en månadsbudget, dvs. något du måste spara till, men ändå ligger i närtid så behöver du en hink för detta, tex. nästa års sommarsemester.

Du kanske har bil och bostad men på lite längre sikt kanske du vill byta, då behövs kapital. För detta sparande behöver du en hink där du kan ta lite större risk än för bufferthinken.

Nu har du alla hinkar du behöver (det finns en till, men den kommer vi till senare), vissa kanske inte har barn och inte då tänker att de behöver arvshink, vissa vill kanske jobba så länge som möjligt och behöver “sluta jobba tidigare”- hink. Andra sparar kanske inte till några dyrare konsumtionssaker och ja då behövs inte de heller. Vilka man sätter upp beror på de man har behov av.

Sedan gäller det att sätta upp hur mycket man ska spara i varje hink.

Sparar du 3000kr i månaden i 30 år för en av hinkarna, så är det enligt ränta-på-ränta kalkylatorn med 7% årlig medelavkastning ca 3 500 000 kr. Låt säga att du enbart tänker planera att sätta guldkant de första 10 åren (för sedan är du nära medellivslängden eller inte är så pigg då).
Med 3,5 miljoner som låt oss säga du plockar ut dag 1 och sätter på bankkonto, så kommer du kunna ta ut ca 29 000 kr varje månad i dessa 10 år. Det är en skaplig extra guldkant utöver den pension du även får. Det är kanske rent är för mycket i Guldkant Pensions-hinken, mer än du behöver. Då kan du minska sparandet i den och istället öka i en annan hink.

Låt oss säga att du sparar samma summa i arvshinken. Den kan ju ha en längre tidshorisont, lever du tills du är 77 då kan den vara värd 7 miljoner och lever du till du är 87 så kan de vara värd 14 miljoner. Rätt skapligt arv i optimalt fall, du kanske inte här heller behöver spara så mycket som 3000kr/månaden. Ni är kanske dessutom två personer om barnen och då skulle man kunna ha denna hink gemensam och spara hälften från varje förälder.

Sluta jobba tidigare-hinken, här måste man räkna på hur många år tidigare vill man sluta arbeta, hur påverkar det pensionen med färre år av inbetalningar, hur mycket behöver man, man ska ju ha minst lika mycket att röra sig på som man planerat att ha när man är 67 + guldkant, och hur påverkar detta sparandet i de andra hinkarna, behöver de ökas så man kan sätta den där guldkanten även om man slutar jobba tidigare.

När man väl räknat fram hur mycket man behöver spara i de olika hinkarna, och man klarar av att spara dessa summor, så behöver man inte längre jaga att maximera sitt sparande (som ofta är lite mållöst), utan nu sparar du till det du behöver, och resten kan du använda till att skapa guldkant även under ditt långa arbetsliv.
Det som blir över, spendera det på spontana nöjen och sätt guldkant.

Detta kan göras i den sista hinken (först på bilden), där allt som blir kvar från förra lönen när ny lön kommer in, sätts in på ett separat konto (gärna med separata betalkort) och är tänkt att användas upp under månaden, nollas helt enkelt. Att ha dem på separat konto tar bort lite av stressen att man ska hålla koll på så att inte vanliga lönekontot har för lite pengar när man ska betala mat i affären.

Förhoppningsvis hade en sådan modell tvingat fram folk att ta till vara på livet och njuta mer.

11 gillningar

Letar lite efter hur man ska definiera Mellanriskhinken. Skulle ni säga om man har 100 tKr i den hinken och i så fall lägger 60% i Swedbank Robur Access Global dvs global indexfond och 40% på konto med ränta och insättningsgaranti att man tänker rätt enligt avsnitt ovan?