Fyra hinkar-strategi med alternativ till guld

Jag håller på att fördela om min ekonomi enligt Fyra-hinkar-principen. Eftersom jag vet att det finns många vettiga personer här tar jag chansen att vädra några funderingar som jag gärna tar lite input på.

Hink 1: Buffert på sparkonto - två månadsutgifter.

Hink 2: 60-40, för oförutsedda händelser, t.ex. arbetslöshet - innehåller tre årsutgifter, 13% av totalsumman.

Hink 3: 90-10, till pension - 76% av totalsumman.

Hink 4: “Lek-hink” med aktier - 7%.

Funderingar: Är Hink 3 för stor i relation till de andra? Jag kommer inte röra den men fördelningen känns aggressiv. Om jag räknat rätt är den totala aktieandelen för de fyra hinkarna tillsammans 83%.

Vilka alternativ skulle jag kunna använda istället för guld i hink 2 och 3? Råvarufond? Fastighetsfond? Har tittat på Pacific Precious men tycker avgiften är saftig.

Hur bör jag fördela månadssparandet? Efter storlek på hinkarnas innehåll? Jämnt fördelat?

Äger en lägenhet som är belånad till ca 50%. Kan jag räkna in det värdet på något sätt?

Tack på förhand. Hoppas någon kan komma med synpunkter.

mvh

Hej Jonas!

Finns inget som heter “för stor” när det gäller passiva, när du väl har fyllt både bufferten och mellanrisken så bör allt ditt sparande gå vidare till passiva hinken.

Om du inte vill ha guld i din portfölj så kan du bara dela ut dom procenten på dina resterande fonder, måste inte ersätta den med något speciellt.

Vissa räknar in värdet i bostaden in i mellanrisken, jag tycker däremot inte att den bör räknas in eftersom det bör vara pengar som du kan få ut inom kort om du behöver dessa.

Stort tack för feedback!