Gemensam och privat hinksystem. Tänker jag rätt?

Hej hej,

Nu har jag och min fru blivit nöjda med vår bostadskarriär, alla renoveringar och barnen börjar komma förbi småbarnsperioden. Vi har senaste året kört ett fyrahinkarssystem där vi fyllt vår buffert till max och snart fyllt vårt fria kapital i mellanriskhinken och kommer att börja spara till passiva hinken.

So far so good, här är vi nog alla in sync.

Jag är en stor förespråkare till att lägga en del av vår inkomst till att spendera hur vi vill (det kan vara roliga investeringar, det kan vara middagar, det kan vara kläder eller vad som helst egentligen). För att göra detta ytterligare samvetsfritt så har vi två delar i spenderingskassa: en gemensam och en privat.

Min privata del hamnar på ca 9000kr per månad och detta är egentligen för vad som helst då alla räkningar, försäkringar och investeringar är ju gjorde. Tänk att vi betalar oss 9k vardera för rena fickpengar.

Jag vill lägga en del av detta på investeringar och jag undrar hur ni hade gjort. Jag tänker på att investera i aktiefonder och krypto (dvs detta blir en passiv/lek-hink). Bör jag skapa en egen mellanriskhink och sedan en passiv och lek eller ska jag köra “högrisk” direkt då vi gemensamt redan tänkt på det?

Hur går era tankar?

Tänker att du kanske kan göra samma riskbedömning som med hinkarna. När behöver du pengarna? Är det okej att förlora allt?

Fair enough. Det har du ju rätt i… Är väldigt riskbenägen med dessa pengar. I princip så kan jag spendera samtliga och egentligen rör det mig inte så mkt nu när jag tänker efter. Har ju det gemensamma och detta är ju våra “guilt free” pengar.

Ska fundera och kanske ta en del och agera passiv hink. Tackar för reflektionen!