Hejsan!
Jag vet inte om forumet uppskattar en sån här tråd, eller om det ens är tillåtet, men jag tänkte experimentera lite med med global trendföljning i liten skala och ur ett nybörjarperspektiv och tänkte att det kanske kan vara intressant för andra att ta del av resan. Antingen som inspiration för lekhinken eller som avskräckande exempel, det får historien utvisa. Min tanke var att genomföra ett helt förutsättningslöst experiment och vara helt transparent med metod, summor och resultat för att det ska vara möjligt för alla att bilda sig en egen uppfattning eller komma med relevant feedback.
Jag vill bara understryka att jag inte har någon som helst aning om vad jag håller på med, att det inte är någon som helst rekommendation och att det vore gränsande till idioti att kopiera detta upplägg utan att själv bilda sig en egen uppfattning först.
Bakgrund
Jag har följt RT-podden sedan 2017 och skaffade Lysa i samband med detta och egentligen haft det som enda sparande sedan dess, vilket jag varit mycket nöjd med förutom att jag borde ha varit bättre på att mata pengamaskinen. Jag har egentligen inte sysslat med några aktiva investeringar (förutom varit med i en och annan övertecknad IPO som RT tipsat om) så jag är egentligen helt grön på det här med att ha en lekhink, men det är ändå något som har intresserat och naggat mig ett tag. Om inte annat för att försöka lära mig mer och hålla mig uppdaterad (inom rimliga gränser).
Efter att ha uppmärksammat den senaste tidens diskussioner om att svenska börsen kanske är undervärderad med hänsyn till CAPE-kvot och så vidare så ville jag skifta över lite av nymånadssparandet till den svenska börsen specifikt (förutom den 20x home bias som redan lär finnas via Lysa då). Och om jag ändå ska in på Avanza och köpa svenska fonder och härja så tänkte jag att jag kunde experimentera i liten skala med att testa någon slags strategi. En liten röst viskade inne i huvudet att jag ville testa “momentum”, något jag inbillade mig skulle vara som att försöka “surfa på vågorna” för att försöka undvika de värsta dipparna. Och det låter ju bra!
Ganska snart snubblade jag över Börslabbets artikel om Global trendföljning, hittade en tråd om fondmomentum på RikaTillsammans, läste lite på Wikipedia och lyssnade på ett gammalt Market Makers-avsnitt på ämnet där de intervjuar Investerarfysikern (som är grundare till Börslabbet och som anpassat strategin till svenska förhållanden från Meb Fabers amerikanska GTAA-strategi) och tänkte att det är väl bara att testa om man vill lära sig mer om det.
Det är kanske bäst att förtydliga att jag, åtminstone när jag skriver detta, inte är kund hos Börslabbet utan endast har tagit del av olika “öppna” källor. Men vad innebär då global trendföljning?
Global trendföljning
Som jag har uppfattat det så ska man enligt Börslabbets metod vara 1/3 investerad (av beloppet som följer strategin, dvs endast lekhinken eller en del av denna) i vart och ett av de tre tillgångsslag, av nio listade, som uppvisar den högsta snittutvecklingen på 3, 6 och 12 månader. Ombalansering sker månadsvis, sista dagen eller så i månaden.
De nio tillgångsslagen följer (tillsammans med vilka fonder jag själv har valt ut inom parentes):
- Aktieindex: Sverige (PLUS Allabolag Sverige Index)
- Aktieindex: Europa (Länsförsäkringar Europa Index)
- Aktieindex: USA (Länsförsäkringar USA Index)
- Aktieindex: Japan (Länsförsäkringar Japan Index)
- Aktieindex: Tillväxtmarknader (Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A)
- Aktieindex: Svenska småbolag (PLUS Småbolag Sverige Index)
- Guld (BGF World Gold A2)
- Svenska obligationer (AMF Räntefond Lång)
- Svenska korta statspapper (Länsförsäkringar Kort räntefond)
Fondurvalsmetod
Jag valde aktiefonderna själv utefter tillgångslistan (utan fondförslag) på Börslabbets sida efter vad jag kunde hitta på Avanzas hemsida. Först valde jag Länsförsäkringar för de tillgångar jag kunde hitta, eftersom jag upplever att de som fondbolag ofta rekommenderas här på forumet. Men sen tog jag PLUS för Sverige och Småbolag Sverige eftersom jag tycker mig ha noterat att Sverigefonden brukar rekommenderas i forumet på senare tid.
Guldet var lite knepigare och egentligen vill man kanske snarare ha ett certifikat än en fond(?) som handlar i bolag i guldbranschen, men jag jämförde de nedan och upplevde att den jag valde bäst följde guld-indexet, fast med hävstång. Avgiften är dock rätt hög, men man kommer ju inte heller vara fullinvesterad över tid i guldfonden, utan högst en tredjedel av kapitalet, delar av tiden. De andra produkternas utveckling såg inte ut att samvariera med indexet på samma sätt. Men här har jag säkert helt fel så nån upplyst får gärna komma med synpunkter.
Guldprodukterna jag jämförde var:
- BGF World Gold A2
- GULD AVA
- WisdomTree Physical Gold ETC
- Xetra-Gold ETC (det är väl denna som brukar rekommenderas tror jag)
Svenska obligationer tog jag från detta inlägg på forumet, där man saxat fondlistan från Börslabbets låsta sidor (i september 2022), men jag såg faktiskt detta efter att jag valt aktiefonderna så det påverkade inte det valet.
I samma inlägget stod det att “Korta räntor” (vilket jag tolkar är “Svenska korta statspapper” i Börslabbets lista) innebar att gå likvid, men eftersom jag inte var så sugen på att ligga likvid på ett ISK på Avanza och behöva skatta för beloppet utan annan avkastning än Avanzas pytteinlåningsränta, så valde jag på måfå en kort räntefond som “alltid” avkastar (om än så lite) och då kändes LF bra.
Det var min helt ovetenskapliga urvalsprocess för fonderna.
Övergripande om GTFo-experimentet
Alla experiment eller studier behöver ju ett snittsigt och internationellt gångbart namn, så därför kallar jag mitt experiment för GTFo-experimentet, kort för “Global Trend Following-experimentet”. Alla eventuella konnotationer kring elaka uppmaningar om att “dra dit pepparn växer” på utrikiska får stå för läsaren.
I alla experiment med någon slags självaktning behöver man ju ha ett någorlunda systematiskt upplägg där man jämför mot olika benchmarks och kanske olika varianter av strategin. I momentumtråden på forumet uttrycktes det åsikter om att snittet av utvecklingen på 3, 6 och 12 månader ger en för långsam signal och att kortare trender kunde vara bättre, utan att egentligen redovisa belägg för detta. Så istället för att låta världen och forumet fortsätta att gissa så kommer jag därför även att jämföra en identisk strategi men där man tar snittet av utvecklingen på 1, 3 och 6 månader istället, i vetenskapens namn. Jag kallar dem själv för GTFo 3-6-12 respektive GTFo 1-3-6.
Som benchmark kommer jag att jämföra mot två olika Lysa-strategier där båda har 100% aktier och 0% räntor (jag har trots allt 35+ år kvar till pensionen), men där den ena har “bred” inriktning och den andra har “hållbar” inriktning. Som femte tävlande har vi att gå “all in” i svenska börsen i den fond som används för tillgångsslaget “Aktieindex: Sverige” i experimentet (för närvarande PLUS Allabolag Sverige Index).
För att kunna jämföra strategierna på “kronbasis” så har jag skapat fem helt nya ISK:n, tre på Avanza och två på Lysa. Samtliga börjar med 0 kronor och samtliga får en månatlig insättning om 1000 kr, med den 29:e som angivet överföringsdatum. Lysa-kontona och Avanzakontot med Sverigefonden investerar sig själva automatiskt medan GTFo-kontona kommer att investeras av mig samma dag som pengarna kommer in på kontot. Om ombalansering krävs kommer det väl även att krävas ytterligare en insats nån dag senare när fonden i tillgångsslaget med säljsignal är såld och man har kapitalet tillgängligt på kontot för att köpa det tillgångsslag som har köpsignal.
Tanken är att det här upplägget ska vara så rättvist som det går när det kommer till att ta hänsyn till både courtage och tid utanför marknaden för de olika strategierna. Om ett, fem eller tio år kommer man kunna se på kronan vilken strategi som gått bäst, även efter avgifter, ur småspararens perspektiv.
Tillämpning
Jag började med att skapa en bevakningslista på Avanza med valda fonder och under “Håll koll>Bevakningslistor>Historik” kan jag då se fondernas utveckling inom givna tidsperioder. Just 6 månaders verkar vara svårt att hitta utanför just den här skärmen annars.
Sen satte jag ihop ett Google Sheets-dokument (som jag gjort tillgängligt för vem som helst att kolla på via denna länk, är nån intresserad av formler etc så är det bara att fråga!) där jag den 29:e varje månad (justerat för faktiskt kalender) matar in utvecklingen på 1, 3, 6 och 12 månader per fond (36 inmatningar) i en flik. Notera att värdena i bilden (i den mån de är läsbara) nedan är placeholders för att kunna testa dokumentet.
Jag har separata flikar för 1-3-6- respektive 3-6-12-strategierna där de tre tillgångsslag som innevarande månad har högst snittutveckling automatiskt blir markerade med grå fyllning. Man knappar också in det totala värdet för den strategins konto och får en målfördelning per tillgångsslag (bara helt enkelt 1/3 av totala värdet). Vad transaktionsbeloppen blir i plus och minus för de olika tillgångsslagen får man för tillfället räkna själv, tänkte att det var enklare än att mata in även de siffrona i dokumentet. Även här är det placeholder-värden i bilden.
I en fjärde flik matar man in saldot från Lysa-kontona och Sverigeindex-kontot, värdena för GTFo-strategierna hämtas från tidigare flikar. Återigen placeholdervärden i bilden.
Och i en femte flik plottas då en graf över hur saldot på kontona har utvecklats nominellt över tid (grafen i bilden är baserad på placeholdervärden).
Det finns också en sjätte flik som är en logg för vilka fonder som använts i strategin och under vilka tidsperioder (om man hittar bättre fonder i framtiden som man vill byta till).
Svagheter
Varje månad är det ett 40-tal värden som ska läsas av från Avanza och Lysa och matas in i dokumentet och sen ska fondhandeln genomföras utifrån de värden man får ut. Det är alltså en hel del manuellt pill varje månad. Jag bedömer att det kanske dock inte behöver ta mer än 30 minuter per gång när man fått upp vanan, men man måste vara noggrann och uppmärksam eftersom den manuella hanteringen innebär en hel del felkällor.
Det skulle säkert gå att skapa ett mer automatiserat system men jag är ingen kodare så det passar inte mig. För att få ned mängden inmatningar hade man kunnat nöja sig med att bara mata in dagens fondkurser och låta dokumentet räkna ut förändringen på 1, 3, 6 och 12 månader själv, men då skulle det bli svårt att byta fonder mitt i serien om bättre fonder uppenbarar sig i framtiden. Så ur mitt perspektiv innebar den föreslagna metoden en rimlig avvägning mellan komplexitet, flexibilitet och automatisering, ur mitt personliga perspektiv.
Eftersom jag (i dagsläget) inte är kund hos Börslabbet så kommer experimentet inte nödvändigtvis, eller kanske inte ens någonsin, att följa deras exakta strategi, fondval eller signaler.
Jag kan inte garantera att jag kommer fortsätta med detta i en evighet även om målet är fortsätta tillsvidare. Det “vetenskapliga” värdet blir ju kraftigt begränsat om jag inte fortsätter i minst en konjunkturcykel tänker jag, men vi får helt enkelt se hur min uthållighet ser ut. Jag kör på så länge det är kul och så länge vår familjeekonomi kan hantera det. “Shit kan ju happen”. Jag kanske bara tycker det är kul fram till jul, vem vet?
Jag vet att RikaTillsammans är “Just. Keep. Buying. globala indexfonder eller fondrobot” men ofta uttrycks i forumet intresse kring olika aktiva strategier som avviker från RT-filosofin varför jag tror att experimentet har sin plats. Detta genomförs då inom ramen för vår lekhink och endast med en begränsad del av vårt nysparande. Allt tidigare sparande ligger kvar i Lysa på separata ISK:n och det är ju egentligen bara GTFo-kontona och Sverigeindexkontot, dvs 3/5 av experimentets månadssparande, som avviker från den traditionella strategin och bara 2/5 av experimentet som är “aktivt förvaltat”.
Avslutning
Den 29:e september blir förhoppningsvis första köptillfället, så jag återkommer väl i samband med detta tänker jag. Som sagt, jag är egentligen helt grön på detta och jag gör det främst på grund av nyfikenhet, så om ni har några frågor eller kommentarer är ni varmt välkomna att kommentera så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.
Happy saving (och investing)!