Har äntligen hittat denna sida efter alla mina funderingar om ISK, pension, aktier etc…
Har börjat grotta ner mig i alla avsnitt och det blir mer och mr intressant att lyssna, framförallt för att det är så pedagogiska avsnitt! Och vill då som alla andra tacka för allt ni gör!
Nu min fråga som jag försökt hitta svar på men inte riktigt greppat! Jag ska öppna ett ISK för pension- 30+ år framåt. Tänkte mig 90/10 princip med Länsförsäkr.Global Indexnära och spiltan Räntefond Sverige.
Det jag inte riktigt förstått är om Spiltan ska ligga som en krockkudde bara under hela tiden, eller ska jag byta ut den ev om nått år om den går dåligt? Ska man vara aktiv iom att det är en räntefond eller ska man bara låta ISKkontot rulla på??
Förklara gärna korträntefondens inverkan och hur man ska tänka kring den, ska man vara aktiv på den?
Det blir enkelt (och bra) med endast dessa två fonder i din portfölj.
Hur det funkar är ganska enkelt också.
Säg att du har 100.000 SEK som startkapital, så köper du 90.000 SEK global och 10.000 SEK räntefond. Varje månad tänker du månadsspara 4000 SEK. Det betyder så mycket att du köper 3600 SEK globalfond och 400 SEK räntefond.
Efter ett år kan du förvänta dig ha följande fördelning:
Nu är det så att marknaden (som tur) inte kommer stå stilla(!)… Under årets lopp har globalfonden ökat med 8,5% och räntefonden med 0,3%. De nya beloppen är alltså:
En sak som inte blev så bra är att fördelningen inte längre är 90/10 utan blev 90.6/9.4 istället.
Inte en sådan stor skillnad och förmodligen behöver man inte ingripa men man skulle kunna välja att balansera om portföljen tillbaka till 90/10 då.
Med sådana belopp är det förmodligen enklare att anpassa nästa månadsbetalning istället för att sälja/köpa. Lite mera ränta, lite mindre globalfond än en vanlig månadssparande och så är fördelningen tillbaka på 90/10 inför nästa år.
Har man fler fonder i sin portfölj och finns det större skillnader mellan de olika fonderna då tar ombalansering lite mera jobb, men det följer samma princip. Antingen säljer man av fonderna som blev “för stora” enligt den riskprofil och köpa “de som halkade efter”… eller så anpassar man nästa månadssparande så att riskprofilen är återställd.