Guldfond eller räntefond

Hej!

Har ett ips konto som är låst till pension har 150000 på det Vill helst inte ta så mycket risk på det just nu . Möjligtvis senare (känslomässigt val)

Har funderat på 55%aktiefonder och 45% räntefonder. Undrar nu istället om man kanske skulle köra 25%räntefonder o 20% guldfond, exvis pacific precoius a.

Nån som kan ge feedback på det?

Tack för en grym blogg och alla hjälpsamma läsare.

Alltså 55/25/20 för att förtydliga

Det är ingen som vet är det korta svaret. Diversifiering är ju dock altid att föredra i osäkra tider kan jag känna. Intressant fråga dock.

Hej!

Om du vill ta låg risk så kan en variant av RikaTIllsammans-portföljen vara något för dig.

  • Passar på tidshorisonter från 2 år och uppåt
  • Risk är låg, jag skulle bedöma den till 3 av 7
  • Den förväntade avkastningen är ca 4,5 procent per år
  • Passar väl för att ha en positiv avkastning oavsett vad som händer på börsen
Brukar ofta rekommenderas för större summor (minst 200 000) men om du väljer t.ex. Pacific Precious så får du exponering mot ädelmetaller utan att behöva handla med ETF:er etc som ofta har högt courtage.

Mer om RikaTillsammans-portföljen:

Hälsningar
Elin