Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK

Är

Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK nått att ha? Elr är den för dyr?

Det är svårt att avgöra då fonden inte funnits allt för länge. Det viktiga är ju att avkastningen levererar kontra priset man får betala. Generellt sett så har småbolag högre tillväxt och brukar således över längre perioder generera bättre avkastning. Tyvärr finns det inte många andra globala småbolagsfonder (indexfonder) tillgängliga just nu…

Jo det är sant ha svårt å bestämma mig om jag ska ta den elr AMF småbolag

Tänk på att AMF småbolag är Sverige / Norden. Annat geografiskt område jämfört med Handelsbankens globala. Det beror på vad du är ute efter.

Läser man beskrivningen av fonder ser det ju riktigt intressant ut. Det gör den tyvärr dock inte när man ser hur den presterat ett år tillbaka.
Kanske kommer den igen framöver men jag skulle hoppa den…

Valde att köra på denna fond som test i väntan på något bättre, ligger 10% exponerat i min pensionsportfölj, göra en utvärdering om 2-3 år (1år om inte corona kommit)

Jag tycker också den är rent för dyr för vad man får.

Frågan är om den ens har potential att överavkasta LF global långsiktigt. Jag är tveksam.

Men jag har har iaf 10% hb gl småbolag i min 90/10 för att komplettera storbolagen och få en så marknadsneutral exponering som möjligt.

problemet som jag ser det är att det egentligen inte ens är en småbolagsfond utan den innehåller mest medelstora tillväxtbolag 61% och bara 37% småbolag.

faktorn som har överavkastat är dessutom små lönsamma värdebolag och det får man inte mycket av tyvärr.

LF global innehåller 16% medelstora bolag så man får även en dyr dubbelexponering där.

Så fort det dyker upp ett bättre alternativ kommer jag att byta