Handelsbankens ränterabatt

Tack för bra svar!

Visade sig att min rabatt inte hade gått ut utan att den ligger kvar till mars 2025. Det blir ju 4,42 på tre månaders med rabatt. Gör jag SBABs snabba uträkning kommer jag ner till 4,32.

Borde finnas utrymme att gå lite längre för SHB tycker jag.

2 gillningar

Så lite så! :slight_smile: Kolla med din kontakt på banken och glöm inte att du är ”drömkunden”. SBAB och Landshypotek kör ju mer standardiserat och du borde enligt mitt sätt att se det få en bättre deal än så :slight_smile:

Som jag skrev i en annan tråd tidigare idag så loggade jag in på banken för att påbörja en ny förhandlingomgång och då upptäcker jag att SHB redan har gjort ett nytt avtal och ökat rabatten från 0,8 till 1,24%. Det gick ju smidigt…

1 gillning

Jag skall lägga om mina lån till rörligt och blivit erbjuden 1.18% rabatt vilket jag tycker är för dåligt (vi hade 1.44% tidigare), bankkontakten säger att det är ‘omöjligt’ att ge bättre :joy: har således kontaktat ett antal andra banker så får se hur det blir.

Jag fick precis rabatthöjning från 1,2 till 1,4 när jag bad om att få ut amorteringsunderlag så definitivt möjligt. Vi har 85% belåning.

1 gillning

Fick precis erbjudande om 4.54% från 1 juli på vårt rörliga lån på runt 4 miljoner och en belåningsgrad på 80%. Hade nog hoppats på aningen bättre - hur ser det ut för andra som precis fått nya erbjudande?

Låter ganska kasst, har 4.39 med liknande lån och belåningsgrad. Har SEB som bank.

Jag fick i veckan ett erbjudande som motsvarar en rabatt på 1,40%, tidigare hade jag en rabatt på 1,31%.

Lån: 4,1 miljoner
Belåningsgrad: ≈ 69%

Lönekonton men inga övriga engagemang i form av sparanden, försäkringar eller liknande i banken.

Vad landar du på för ränta då?

Listräntan hos HB är just nu 5,69% för 3 månadersräntan. Så jag landar på 4,29%.

1 gillning

Har bud på 4.25 så 1.45 i rabatt, men lutar åt Swedbank som ger samma plus 1 månad räntefritt.

HSB, bolån och lönekonto, 3.3MSEK i bolån. Rabatt 1.34% sen hösten 2022. Fick också höra att denna var sjukt bra i telefon med central person på HSB för någon månad sen. Räntan är förhandlad med lokal bankkontakt.

Jag har numera 1,42 i rabatt hos handelsbanken men fick kriga ordentligt för det (motbud från Swedbank).

55%
3.500.00:-

Konton och kort i banken men inga sparanden eller andra tjänster.

1 gillning

Blev erbjuden 1,2% rabatt hos SHB, alltså en ränta högre än SBABs listränta (4,49 mot 39 på SBAB). Kasst. 3,5 miljoner lån, 55%.

Skicka ditt erbjudande till Swedbank.
Jag matchade dom mot varandra 4-5 gånger fram och tillbaka tills jag fick min rabatt.

Har redan erbjudande hos Swedbank. 4,24% plus en månad räntefritt (nytt lån). Slår man ut den räntefria månaden på ett år så landar man på typ 3,8%, lär vara svårt att slå. Men man kan så klart byta efter två månader när man fått sin räntefria månad :slight_smile:

1 gillning

Blev idag erbjuden

3 månaders rörligt: 4.19 mot listräntan 5.69, 1.5 i rabatt.

2 år: 3.36 mot 4.39, 1.03 i rabatt.

Lån ca 6-7, 66% belåning. Grönt bolån.

1 gillning

Sbab är alltså bättre

Ja, 10 dagar senare så kan man få grönt bolån på SBAB utan att förhandla för 4.07. Det var ju tråkigt, då jag redan accepterat min nya ränta.

Idag kan du binda SBAB på 3 eller 10 år för 3.33%. Jag tycker det är ganska intressant. Jag tror räntan är 2.5-2.9 om 12-15 månader om Riksbanken sänker konservativa 15 till 20 punkter vid varje tillfälle under perioden, ganska nära 3.33%. Snitträntan blir 3.59% rörlig på samma 12-15månaders period.

Jag kommer att binda 3 eller 10 år när räntan är 2-3% bundet.