Har du tips på prisvärd bokföring för ett litet företag?

Hej,

Jag driver ett väldigt litet företag och skulle behöva hjälp av en redovisningsbyrå.Jag har sett att många byråer brukar ta omkring 1000+ SEK/månad för löpande bokföring och ca 10 000 SEK för bokslut och inkomstdeklaration, men det blir tyvärr för dyrt för mig eftersom min verksamhet är så pass liten.

Har du något tips på en tjänst eller lösning som passar bättre för ett riktigt småskaligt företag – gärna till ett lite lägre pris?

Tack på förhand!

Jag skulle också kunna tänka mig att sköta bokföringen själv, men vill gärna ha stöd av en konsult vid behov.

Vet du var man kan gå en kurs i bokföring – och om det finns någon man kan kontakta för rådgivning vid behov och betala per timme.

En kompromiss är att köpa tjänsten första året och sedan sköta det själv.

När jag startade skötte jag all löpande bokföring själv, men anlitade en redovisningskonsult för att kolla att jag gjort rätt och göra bokslut.

Rebel work kanske kan vara ett alternativ.

1 gillning

Jag kan tipsa om Malin Havefjäll.

Hon har bra tips på en kanal på YouTube och erbjuder hjälp via Teams/zoom.

Jag köpte en timme hjälp för att gå igenom min bokföring, kontrollera att det såg rätt ut och göra ett enkelt bokslut.

Tack! Tipset är väldigt hjälpsamt.

Tack för tipset! Det låter som en bra lösning! Vet du om man hittar såna konsulter via redovisningsbyråer, eller om det är bättre att anlita någon frilansare? Använder du Rebel Work för den här typen av tjänst?

Ja, men jag skulle gärna vilja ha en konsult som kan hjälpa mig att kolla så att jag har gjort allt rätt, det känns tryggare så.

Tack! Tipset är väldigt hjälpsamt.

Vad kostade det?

Jag kollade med en liten redovisningbyrå i närheten och de kunde hjälpa mig. Har nu gått över till att låta dem ha hand om den löpande bokföringen oxå. Jag har själv inte använt Rebel work.

Har för mig att hon fakturerade ca 1200kr inkl moms för en timmes konsultation.

1 gillning

Bokföra själv i Visma eEkonomi?

På den tiden jag jobbade med dess storebror Visma Control var det ett perfekt vertyg för småföretagare. Jag såg att man också kunde få gratis rådgivning. Dessutom ingår programsupport. Jag tror inte de har rådgivning för bokföring dock.

Hej!

Jag har en liten byrå som hjälper entreprenörer runt om i Sverige. Du kan välja ett löpande avtal exklusive bokslut eller inklusive. Då slipper du överraskningar och vet vad du betalar för jämt fördelat under året. För de allra minsta ligger priserna under 1000kr.

Går nog att hitta redovisningsbyrå som tar ca 40-60 kr per verifikation, och för ett mycket lite företag ca 1 timme för bokslut, 1 timme för Årsredovisning och 1 timme för Inkomstdeklaration.

1 gillning

Hej @annaanna.
Jag har ett litet bolag precis som du och använder ett företag som heter stowit. Jag är super nöjd med dem. Kostar 399kr i månaden och då sköter de allt som behövs.

1 gillning

Det var dyrt…

Tidigare redovisningskontult på heltid, numera lite hobby bokföring endast.

Billigast borde vara att ha en liten och smidig byrå som inte har fasta priser men som är relativt digital. Jag tänker att de använder Visma eller fortnox. Kanske känner du den här personen privat.

Bokföringsprogram som är smidiga kommer kosta dig några tusen per år, så lägg de pengarna istället på byrån som kan få programmet gratis för eget bruk. Be byrån skaffa fram faktureringsinlogg om du ska skicka fakturor.

Mitt råd är att ha bra koll på alla papper, kvitton osv. Använd ett företagskonto med kopplat kort så att varje händelse finns på kontot. Använd inte privata pengar till företaget, och använd inte företagets pengar till egna saker.

Ser till att varje papper finns i a4 format (kvitton Finns på papper osv) om inte redovisnings byrån inte har andra sätt de hellre tar underlagen.

Förklara din situation för byrån och säg att de pga din storlek inte kan ta fasta månadskostnaden och be de istället att lösa hela året samtidigt eller ett kvartal I taget. Se till att moms perioden matchar detta.

Fakturera från program som byrån kan tillhandahålla. Se till att det finns bankkopping alternativt digitala konto utdrag I de format som byrån vill ha. Ni kan ha en gemensam mapp i molnet, där kopior på allt finns. Då sparar byrån tid om något underlag fattas.

Be byrån automatisera så mycket som du och de orkar och om de ber om en fil, åk förbi och ta fram den på plats. (Ex kontoutdrag) Ha så mycket material som möjligt digitalt. Kontoutdrag ska klistras in och inte skrivas in.

Bokföringen kanske tar några timmar på ett år, och det är svårt att slå med fast pris. Bokslutet kan du ta fast pris på och passa så också på att få med den privata deklarationen. Får du till allt för 4000 har du gjort en bra deal. Du gör mycket förarbete själv men rör inte bokföringen. :sunglasses::wink: Om byrån ber sig att sluta med något så gör det, vill byrån ha fotade kvitton så löser ni det, eventuellt via app I telefonen.

Tack! Jag ska ta ett titt på det.

Tack så mycket för att du delade. :smiling_face: