Har fastighetsaktierna på stockholmsbörsen börjat närma sig botten?

Låt mig börja med att jag började investera för 6 månader, så är en riktig färsking på börsen.

Något som alla märkt är ju att fastighetsaktierna gått ner brutalt det senaste halvåret, från -40% till -70% typ. Och som jag förstår är vi inte ens i någon brutal bostadskrasch än, men det vankas såklart spekulationer om hur illa det skulle kunna kan bli.

Men om vi då jämför med finanskrisen 2007-2008, så gick svenska fastighetsaktierna över ca 2 års tid ner ca -50%. Nu vet inte jag exakt hur bostadsmarknaden var i Sverige under den tiden men jag kan tänka mig att den var värre än nu (rätta mig gärna om jag har fel).

Alltså har fastighetsaktierna idag REDAN gått ner ungefär lika mycket som under finanskrisen 2007-2008. Så borde inte detta betyda att vi borde vara nära botten på fastighetsaktierna nu? Känns till och med som börsen har överreagerat. Vilket borde betyda att detta är ett bra tillfälle att iaf börja handla på sig lite.

… eller är jag helt ute och cyklar? :sweat_smile:

2 gillningar

Vissa börjar nog bottna ur. Men idag vet vi ju inte om marknaden överreagerar eller inte.
Klart är att det kommer bli svårt för vissa mindre aktörer. Men det kan ju då gynna vissa större drakar med muskler i form av billiga köp.
Än så länge är det ju bottenfiske, men att köpa i tron att man ska se en kraftig rekyl upp är nog vanskligt i dagens läge.
Men vågar man kan man förmodligen göra bra köp på sikt, om man håller dom på många år.

1 gillning

Fastighetsaktier är inte synonymt med bostäder utan inkluderar också det stora segmentet komersiella fastigheter.
Belåningen i fastighetsbolagen skiljer sig åt men mycket av nedgången inom sektorn borde gå att häröra till de stigande räntorna.
Utifrån detta sätt att se det är det viktigt att gissa rätt om framtida ränteutveckling och hur mycket som redan är inprisat.

5 gillningar

Du är helt rätt på det. SBB som har sjukt starkt kassaflöde, 16 miljarder i kassan, genomsnittligt 9 år långa hyreskontrakt, inflationssäkrade hyresinkomster, och oftast skattefinansierade hyresgäster (låg risk) har massakrerats 70 % YTD pga fake news och amerikanska blankare. Bättre köpläge svårt att se i modern tid.

3 gillningar

Helt fake news är det inte.
Många av fastighetsbolagen korsäger varandra eller ägarna i sig har andelar i många bolag.
Alla är även kompisar med varandra.

Jag är helt säker på att när de köper/säljer och byter bolag mellan varandra så värderar de ibland eller kanske ofta fastigheterna högre än vad de är värda.
På så sätt kan de öka låneutrymmet och ta in mer pengar för nya köp.

Och nej, jag kan inte peka ut specifika köp/sälj och bolag där jag vet att det hänt.
Men jag kan sätta tusen kronor på att det händer.

1 gillning

Fast värdet på en fastighet bestäms av hyresintäkten och ryktesspridning tycker inte jag man ska använda som argument för investering. Finns många bra billiga fastighetsaktier idag om man tittar historiskt. SBB, Balder, Castellum, Hufvudstaden, mfl.

1 gillning

Apropå SBB, har dom fått mycket skit i media. Astra Zeneca fick otroligt mycket skit i samband med Covidvaccinet och folk tokdumpade aktien. (Kolla AZ nu)
Man måste läsa lite mellan raderna, och navigera med sunt huvud för att inte förlora bra tillfällen för att köpa.
Med det sagt, utan att värdera SBB, så går dreven lika dant upp som ner.
Hur många finns det som pga FOMO köpt SBB till alldeles för hög premie? Säkert för många.
Så att aktien är ordentligt ner i år är ju bara sunt, och ger dom som avstått aktien chans att köpa in sej.

Du generaliserar alltså att någon sker ibland eller kanske ofta, men kan inte ge ett endaste exempel på när det hänt? Låter ungefär som när Trump hävdade valfusk 2021. :man_facepalming: