Jag funderar på att ta 400:000 av kontantinsatsen och flytta det till 20% aktier och 80% räntefonder på Lysa. Vad tror du om den lösningen? Sparperioden cirka 3-5 år
Hej alla! Tack snälla för er tid och omtanke att hjälpa mig med mitt röriga inlägg
Jag funderar på att ta 400:000 av kontantinsatsen och flytta det till 20% aktier och 80% räntefonder. Vad tror ni om den lösningen?sparperioden är cirka 3-5 år
Jag tycker väl att det är lite onödigt att starta ett nytt konto för det men om du vill ha mer duration / längd på lånen med räntefond så kan det ju vara värt det.
På totalen flyttar du från 46% aktier till cirka 50% aktier så marginell förändring.
Jag tycker det är värt att kolla på kassaflödet. Det avgör också om du verkligen ligger rätt i risknivå. Om kontantinsatsen ligger på 1 miljon så gissar jag att du ska köpa något för 10 miljoner. Eller har du fått för dig att trycka in extra pengar för att få en lägre belåningsgrad? Jag personligen hade legat mer på aktier då du inte riktigt vet när du ska köpa.
Jag har tänkt att ju mer vi går in med högre kontantinsats desto mindre behöver vi låna vilket ger lägre månadskostnad. Radhuset kostar cirka 3,7-3,8 cirka.
Jag räknade på att jag får ungefär 20:000 per år på mitt lysa Sparkonto om hela miljonen är där. Vilket jag tyckte var bra. Men det var där som pappa tycker att med inflationen mm tappar jag så mycket avkastning då summan är så stor. Att om jag har en stor del räntefonder och inte hela kontantinsatsen så är pengarna ganska skyddade och jag får en större avkastning än sparkontot.
Just nu är det inte aktuellt att flytta för vi vill hinna bo några år till i vår nuvarande bostadsrätt som vi håller på och renoverar och så som vi gillar. Men att vi vill flytta till ett radhus i om några år är tanken
Håller helt med @JFB. Öka allokering till 100% aktier i enlighet med hans förslag. Skippa ytterligare konto med mix räntor/aktier.
Sen verkar det som att du snarare riskerar att ta för lite risk över tid än för mycket (du vill ej ta ”stort” lån trots ganska anspråkslös värde på framtida bostad i jämförelse med er förmodade köpkraft). Därför tycker jag du kan öka aktieallokering enligt t ex JFBs förslag.
Klarar ni månadskostnaderna med en hög belåningsgrad? Banken ska också bevilja KALP så det är inte bara från ert eget perspektiv.
Jag hade satt en rimlig kontantinsats på räntekonto, givet att ni ska använda dem snart och inte låter speciellt flexibla med timing. Resterande hade jag stoppat på börsen för att långsiktigt få bättre avkastning, och ifall börsen går bra, kanske ta ut lite extra för att få ner belåningsgraden en aning. Det är dock inte konstigt att ha hög belåningsgrad på sitt första boende.
Frågan är då, hur liten kontantinsats kan ni (och banken) nöja er med? Klarar ni månadskostnaderna med bara 500 000 i insats? Jag håller med om ovan att det låter lite som att er största risk är att ta för lite risk.
Om du vet att du behöver en miljon först om tre år, är det smartare att investera den miljon du har nu och spara ihop en ny under de tre åren.
Det räcker att spara 26 500 i månaden och allt utöver det kan du också investera.
När pengarna behövs först om tre år har hela bufferten byggts upp onödigt tidigt, vilket gjort att du missat den starka börsavkastningen de senaste åren.
En kontantinsats och kostnader kopplade till köp av ett radhus brukar landa på 1 mkr. Ett radhus i våra större städer kostar typ 4–5 mkr och med 15 % kontantinsats, pantbrev, lagfartsavgift, renoveringsbehov, nya möbler och flyttkostnader behövs dessa pengar. Så med det resonemanget borde allt ligga på sparkonto.
Eller har du pengar i ett befintligt boende som du ska använda för att finansiera köpet av radhuset?
Jag kan tycärr inte spara så mycket per månad sparar mellan 2-6:000 ungefär. Jag har som 883 000 i 100% aktier som ger mig hög tillväxt. I år plus 140 000 hittils trots miljonen på sparkontot.
Fick lite mer info här. Du är redan inne på bostadsmarknaden. Jag hade ABSOLUT tryckt in åtminstone 500K in i aktiefonder. När du säljer din bostadsrätt så kommer du få loss likvider. Det finns ingen större mening att ha 1mille i cash. Låt pengarna jobba på de globala indexfonderna. xD