Min man har 500 000 i lån jag har inget lån alls.
Med mindre på sparkontot och mer i aktier hade du haft klart mer än 1,9 miljoner nu.
För att köpa en bostad behöver du inte mycket mer än 500 000 så om du kan spara ungefär 4 000 i månaden är det mest rimligt att flytta 650 000 kronor från sparkontot till aktier.
Jo det är sant men jag har snart 2 miljoner på Lysa det är inte dåligt
.
OK. Jag vet inte om jag är med i alla turer, men rent generellt skulle jag säga så här.
Först ska du ha buffert. Dessa på sparkonto 2–3 månadsutgifter. Kan det vara 100 000 kr kanske?
Sedan lägger du undan det du behöver för köp av radhus, också det på sparkonto. Givet att du har pengar i nuvarande boende kanske 500 000 kr räcker som bospar.
Resten skulle jag lägga i fonder. Du kan lägga det i 100 procent aktiefonder, det beror mer på din riskaptit och hur du tål svängningar. Börsen kan ju krascha och ta 10 år att återhämta sig. Om du tål det kan du köra 100 procent aktiefonder, annars har du även räntefonder som krockkudde.
Jag förstår att det inte är så lätt att hänga med i mina röriga inlägg
tack snälla för hjälpen!
Det är absolut inte dåligt!
Men jag skulle inte säga ”2 miljoner på Lysa”, för när man säger så brukar man mena aktiedelen – inte den del som bara ger cirka 1,4% netto.
Flytta en större del till aktier och sätt resten på ett sparkonto som ger klart bättre ränta än Lysas.
Okej, då har jag 883 000 i 100% aktier om det ska vara noga
tack för hjälpen! ![]()
Om jag tar 60% räntefonder och 40% aktier av de 400 000 blir det 160 000 till i aktier ![]()
Det är typ liknande. Min fru har lån på radhuset och jag har inget lån alls. Som @tom7 så tycker jag att du ligger väldigt likvid. Du behöver inte 1 miljon i cash. Borätten är ju värt 600K (din del som är obelånad). Det innebär att du redan har de pengar som krävs för att köpa det kommande radhuset.
Intressant med andra i samma situation. Tack för hjälpen! ![]()
Innan jag började hänga på RT så hade jag typ 2 miljoner cash. Tänk ifall jag hade haft de pengarna i indexfonder när när ISK kom. Så det är utav egen erfarenhet som jag tycker du inte behöva ligga så likvid (om du inte ska köpa något). I runda slängar har jag typ 100K i cash i diverse konton som kan användas som en nödbuffert om något går sönder i radhuset.
Wow fantastiskt! Är så tacksam att jag hittade RT med ISK Lysa mm helt fantastiskt man är så tacksam
speciellt eftersom jag hittade det vid 30-års åldern ![]()
Ja tack ska tänka på det.
Tack alla igen för er hjälp, tid med mera ![]()
Jag har nu kommit fram till ett beslut som känns bra. Jag har flyttat 400 000 av miljonen på Lysas sparkonto till ett konto med 60% aktier och 40% räntefonder. 240 000 av dem i aktier, 160 000 i räntefonder. Det känns som en bra uppdelning där 787 000 kr av miljonen är relativt säkra det känns bra ![]()
Såhär ser alltså hela Lysa ut: 1 904 289 kr
Aktier: 1 116 743 kr
Räntefonder: 160 000
Sparkontots 627 500 kr